הכחשה חדה מטהרן. יו"ר הפרלמנט האיראני, מוחמד באקר קאליבאף, פרסם היום פוסט חריף ברשתות החברתיות שבו דחה מכל וכל את הטענות האמריקניות לכך שהכספים האיראניים שישוחררו מהקפאה ישמשו לרכישת תוצרת חקלאית מארה"ב. "אמריקה טוענת שהכספים שלנו שישוחררו מהקפאה ישמשו לקניית תוצרת חקלאית אמריקנית", כתב קאליבאף. "זה שקר".
הניסוח שבחר קאליבאף לא היה עסקי בלבד - הוא היה לעג פומבי מלא. "היבול היחיד שאנחנו קוצרים הוא מה שאתם זרעתם: עשרות שנים של חוסר אמון. זה יבול טבעי, בשפע, וגדל כאן בבית. אבל כנראה שארצות הברית מייצאת רק פולי סויה מהונדסים גנטית, הבטחות שהופרו ודיבורים ריקים", כתב יו"ר הפרלמנט האיראני.
הרקע לפרסום: נשיא ארה"ב דונלד טראמפ הצהיר בתחילת השבוע כי הכספים האיראניים המוקפאים שישוחררו יועברו לחשבון נאמנות בפיקוח אמריקני, וישמשו לרכישת מזון ותרופות מארה"ב בלבד - כולל חיטה, תירס ופולי סויה מחקלאים אמריקניים. שר האוצר האמריקני סקוט בסנט חזר על אותו קו וציין כי "חלק גדול מהכספים יופנה למוצרי מזון ותרופות אמריקניים".
בטהרן דוחים את כל זה בתוקף. דובר משרד החוץ האיראני, ישמאיל בגאיי, אמר השבוע כי כל רכישה חקלאית שתתבצע תהיה על בסיס "מחיר ואיכות", ולא על פי תנאים שכפתה עליהם ארה"ב. "מעניין שהפילוסופיה וכוונת המלחמה, שהייתה השמדת הציוויליזציה האיראנית, הפכה להעשרת חקלאים אמריקניים", אמר בגאיי. גורמים איראניים מציינים כי הכספים מיועדים לפיתוח כלכלי פנימי ולתמיכה בפרויקטים בתוך איראן, לא לייבוא סחורות ממדינות המערב.
עבור טראמפ, מדובר בניסיון למכור לציבור עסקה מורכבת ורגישה פוליטית. מצד אחד, עצירת העימות עם איראן ופתיחת חלון למשא ומתן. מצד שני, הצגת תועלת כלכלית ישירה לחקלאים האמריקניים - בסיס פוליטי מרכזי של המפלגה הרפובליקנית - בתקופה של עלויות גבוהות, מכסים ותנודתיות בסחר העולמי. אבל הנרטיב הזה נתקל בקשיים גם מתוך הבית הרפובליקני, כאשר חלק מהמחוקקים בימין טוענים שההבנות עם איראן מעניקות לה הקלה רחבה מדי.
במקביל לוויכוח על הכספים, הבית הלבן ביקש מהקונגרס לאשר חבילת מימון של כמעט 88 מיליארד דולר. החבילה כוללת כיסוי עלויות המלחמה מול איראן, סיוע לחקלאים אמריקניים ומימון להתמודדות עם התפרצות האבולה באפריקה. יותר מ-67 מיליארד דולר מהחבילה מיועדים לפנטגון - בעיקר לכיסוי הוצאות תפעוליות של המלחמה ולחידוש מלאי תחמושת. מספר שממחיש כמה גם פוגה זמנית במלחמה מגיעה עם חשבון כבד.
במצרי הורמוז המצב גם הוא לא שקט. שירות הביטחון הימי הבריטי דיווח היום כי ספינת מטען שעברה סמוך לחופי עומאן נפגעה מ"קליע בלתי מזוהה" בצדה הימני, וגרמה נזק לגשר הפיקוד שלה. לא דווח על נפגעים. במקביל, פרסומים מציינים כי איראן מקדמת רעיון לגביית תשלומים עבור שירותי ביטחון, בטיחות וסביבה במצרי הורמוז - מהלך שארה"ב ושר החוץ מרקו רוביו דוחים בתוקף. לפני תחילת המלחמה עבר דרך המצר כ-20% מצריכת הנפט העולמית, וכל איום על חופש המעבר שם מתורגם מיד לחרדה בשוק האנרגיה הגלובלי.
לפי הסכם ההפסקה הזמנית בן 60 הימים, איראן אמורה להימנע מהטלת אגרות על אוניות במצרי הורמוז - אבל עצם העלאת הרעיון מבהירה את כיוון החשיבה בטהרן: אם ארה"ב מבקשת לשלוט בכספים האיראניים המוקפאים, איראן תנסה לפצות על כך ממקורות אחרים.
המשא ומתן בין ארה"ב לאיראן נמשך, כשהפער בין שתי הגרסאות על יעד הכספים המוקפאים ממשיך להיות אחת מנקודות החיכוך המרכזיות בהסכם הזמני.
תגובות
רגע, שקט פה מדי
דעתך חשובה - תהיו הראשונים להגיב על הכתבה