נקודה
תל אביב
שמיים בהירים
30°
ירושלים 27°
חיפה 30°
באר שבע 30°
אילת 36°
מדורים
שימושי PLUS

משרד הבריאות חסם את ChatGPT ואת כלי ה-AI בבתי החולים

החסימה, שנכנסה לתוקף השבוע, מונעת גישה לכלים מהרשת הארגונית ומגיעה כהחרפה של הנחיות שפורסמו לפני כארבעה חודשים

יעל מנור
יעל מנור
י"א תמוז התשפ"ו
משרד הבריאות חסם את ChatGPT ואת כלי ה-AI בבתי החולים
משרד הבריאות חסם את ChatGPT ואת כלי ה-AI בבתי החולים

משרד הבריאות חסם השבוע את הגישה לכלי בינה מלאכותית בכל המחשבים של בתי החולים הממשלתיים בישראל. בין הכלים שנחסמו: ChatGPT, קלוד וג'מיניי. הגישה אליהם אינה אפשרית עוד מהרשתות הארגוניות של המוסדות הרפואיים הציבוריים, ובכלל זה בתי חולים שיבא ואסף הרופא. עובדים בבתי החולים שגילו את החסימה תיארו הפתעה, שכן מדובר בכלים שהפכו לחלק משגרת העבודה של חלק מהצוותים הרפואיים.

המהלך נועד להגביר את ההגנה על פרטיות המטופלים, לצמצם את הסיכון לדליפת מידע רפואי רגיש ולמנוע מתקפות סייבר נגד המוסדות הרפואיים הציבוריים. ממשרד הבריאות נמסר כי "שמירה על פרטיות המטופלים, הסודיות הרפואית ואבטחת המידע נמצאות בראש סדר העדיפויות בכל הנוגע להכנסת טכנולוגיות", וכי "השימוש בכלי בינה מלאכותית ציבוריים, חינמיים וחיצוניים כרוך בסיכוני סייבר ובחשש לחשיפת מידע רפואי רגיש".

על פי ההחלטה, עובדים המעוניינים להמשיך ולהשתמש בכלי הבינה המלאכותית יוכלו לעשות זאת רק דרך מכשיריהם האישיים. הגישה דרך הרשתות הארגוניות של בתי החולים חסומה לחלוטין. ההוראה מחייבת את כלל ארגוני הבריאות הציבוריים לעבור לכלים מאובטחים בלבד, בכפוף לניהול סיכונים מתאים.

המהלך הנוכחי הוא החמרה של הנחיות קודמות. במרץ 2026, לפני כארבעה חודשים, פרסם משרד הבריאות הנחיה לכלל ארגוני הבריאות הציבוריים שקראה לצמצם ככל האפשר את השימוש בכלי בינה מלאכותית חיצוניים. באותה הנחיה הונחו העובדים שלא להזין למערכות חיצוניות מידע ארגוני, נתונים רפואיים, פרטי כוח אדם או קודי תוכנה. החסימה שנכנסה לתוקף השבוע מייתרת את ההסתמכות על שיקול דעתם של העובדים ומאכפת את האיסור ברמה הטכנית.

אחת הדמויות המרכזיות שפעלו להביא לצעד זה הוא יוסי ערבליך, יושב ראש ארגון "למענכם". ערבליך פנה כבר באפריל 2025 אל שר הבריאות דאז, אוריאל בוסו, בדרישה להסדיר את הנושא, אך פנייתו לא זכתה למענה. לאחר מכן יזם ערבליך דיון בוועדת הבריאות של הכנסת, שבו התריעו רופאי הארגון - פרופסור יוסף פרס וד"ר גדי נוימן - מפני טעויות המתרחשות בשטח מדי יום בשל שימוש לא מבוקר של רופאים בכלי בינה מלאכותית. ערבליך שלח מכתב גם למנכל משרד הבריאות משה בר סימן טוב, לראש שירותי בריאות הציבור ד"ר שרון אלרעי פרייס וליושב ראש ההסתדרות הרפואית פרופסור ציון חגי.

במכתב תיאר ערבליך דוגמאות לטעויות חמורות שהגיעו לידי ארגונו: "קבלת מינונים לא נכונים לנטילת תרופות, חוות דעת שגויות ועוד, שעלו לא פעם לידי סכנת חיים של ממש". בתגובה להחלטה השבוע אמר ערבליך: "הבינה המלאכותית היא בשורה אדירה למערכת הרפואה, אך השימוש בצ'אטים בנקודת הזמן הנוכחית עלול לייצר שגיאות. התרעתי בפני משרד הבריאות באפריל אשתקד, ואני שמח שמנכל משרד הבריאות אימץ את המלצתי".

ברקע לאיום הסייבר עומדות מתקפות המכוונות למדינת ישראל, שבתי חולים ציבוריים נחשבים מטרה אפשרית בהן. נתוני רפואה אישיים מוגדרים כמידע רגיש במיוחד, ודליפתם עלולה לפגוע הן בפרטיות המטופלים הן בפעילות השוטפת של המערכת. לאחרונה גם ההסתדרות הרפואית הכללית פרסמה כללים והצעות לרגולציה על שימוש בבינה מלאכותית על ידי רופאים, בעקבות אותן התראות.

משרד הבריאות הבהיר כי הוא רואה בבינה מלאכותית "מנוע משמעותי לחדשנות ולקידום מערכת הבריאות" ופועל לעידוד הטמעתה. במקביל לחסימה, מוביל המשרד מהלכים לשילוב פתרונות הגנה ייעודיים, שיאפשרו בעתיד להרחיב את השימוש בבינה מלאכותית גם ממחשבים המחוברים לרשתות הארגוניות, תוך שמירה על סטנדרטים של פרטיות ואבטחת מידע. כלומר, הדלת אינה סגורה לצמיתות - אלא ממתינה לפתרון מאובטח.

החסימה תישאר בתוקף עד שמשרד הבריאות יסיים לגבש פתרונות מאובטחים שיאפשרו שימוש בכלי בינה מלאכותית תוך עמידה בסטנדרטים של פרטיות ואבטחת מידע.
משרד הבריאות בינה מלאכותית בתי חולים פרטיות מטופלים חסימת גישה

תגובות

רגע, שקט פה מדי

דעתך חשובה - תהיו הראשונים להגיב על הכתבה