עשרות פעילי שמאל חסמו בצהריים של יום שישי את רחוב כהנמן, אחד הרחובות המרכזיים בבני ברק, במחאה על חסימות הכבישים שביצעו חרדים ברחבי הארץ בימים האחרונים. ההפגנה הסתיימה בעימותים חריפים עם תושבים ונהגים שנתקעו במקום.
המחאה הוצגה על ידי המארגנים כתגובת נגד ישירה לחסימות הכבישים שביצעו חרדים, ועסקה בדרישה לשוויון בנטל הגיוס. ההפגנה התקיימה יומיים בלבד לאחר שיירת הענק של החרדים שיצאה למחאה על מעצר עריקים.
בין המשתתפים היו חיילי סדיר, חיילי מילואים ואמהות ללוחמים שהגיעו ממספר ערים באזור המרכז. שיירת כלי רכב יצאה ממגרש החניה הסמוך לכלא 10 בכפר יונה לעבר בני ברק, כשההפגנה התקיימה בין השעות 13:00 ל-16:00 - שעות ספורות לפני כניסת השבת, עיתוי שנבחר בכוונה לדברי המארגנים. לצד הצעדה הרגלית פעלו מוקדי מחאה נוספים בתוך העיר שמיקומם לא פורסם מראש.
עו"ד איילת השחר סיידוף, מייסדת תנועת "אמהות בחזית" ואחת ממובילות המחאה, מסרה: "לא שלחנו את הילדים שלנו להגן על המדינה, כשחלקם נהרגו או נפצעו, בשביל מדינה של משמטים. באנו לפה היום להגיד חלאס". סיידוף ציינה כי לקבוצת ההתארגנות הצטרפו כ-700 בני אדם עוד לפני תחילת המחאה. עוד הבהירה סיידוף לפני המחאה: "חסימות ייענו בחסימות", וציינה כי בכוונת המוחים לחסום את היציאה מבני ברק ולא את הכניסה אליה, כדי לא לגרום לעומסי תנועה בכביש 4. יקותיאל אפשטיין, בן 19 המשרת בשירות חובה ואחד ממארגני האירוע, הסביר: "כמו שהחרדים משתמשים בזמנים כדי לחסום כבישים, אנחנו נחזיר להם בזמנים שגם להם קשה". עילאי הרסגור-הנדין, יו"ר תנועת "החילונים החופשיים", הוסיף: "מנהיגי החרדים מתחו את החבל יותר מדי. דין בני ברק כדין כפר יונה ותל אביב - וזאת רק ההתחלה".
המפגינים הגיעו עם דגלי ישראל ונפרשו על פני הכביש הסמוך לכביש 4. החסימה נמשכה כשעה. מספר המפגינים הוערך בעשרות בלבד, אך מולם התכנסו כמאה ומעלה תושבי העיר. העימותים שפרצו כללו דחיפות ועימותים פיזיים, ובמהלכם אחת המפגינות אף הסירה את חולצתה במחאה. כוחות משטרה הגיעו למקום, חצצו בין הקבוצות וחסמו את רחוב כהנמן מרחוב עזרא ועד רחוב בן דוד כדי למנוע הסלמה נוספת. נכון לכניסת השבת לא דווח על עצורים.
אחת הדמויות הבולטות שהגיעו למקום הייתה הדר מוכתר, שבעבר הוזכרה כמועמדת אפשרית לשיריון בליכוד. מוכתר נכנסה לעימות מילולי סוער עם המפגינים ברחוב.
כוחות השיטור שהגיעו לזירה ביקשו מהמפגינים לסלק את עצמם מן הכביש. מארגני ההפגנה נענו לבקשה וביקשו מהמוחים לעבור לאי התנועה, וכך אכן עשו.
יעקב וידר, חבר מועצת העיר בני ברק, יצא בתגובה חריפה: "חסימות צירים מרכזיים אינן מחאה, אלא התנהלות עבריינית ואנרכיסטית, שפוגעת שוב ושוב במאות אלפי אזרחים תמימים ושומרי חוק. התנגדתי לעבריינות של הפלגים הקיצונים בחברה החרדית ואני מתנגד לעבריינות של הפלגים הקיצונים בחברה הכללית". וידר הוסיף: "הגיע הזמן שרשויות אכיפת החוק יתחילו להגן על מאות אלפי אזרחים שסובלים פעם אחר פעם". בחוגים חרדיים הועלתה גם ביקורת על אופן פעולת המשטרה, לפיה השוטרים נהגו בנימוס כלפי המפגינים אך נקטו בתגובות חריפות יותר כלפי התושבים החרדים שהתגודדו על המדרכה.
האירוע בבני ברק מבטא את העלייה במתח בין שתי הקהילות סביב סוגיית הגיוס. בעוד שהחרדים מוחים על מעצר בני עדתם שנמנעו מלהתגייס, פעילי המחאה הדמוקרטית מגיבים בכלי זהה בדיוק, ומביאים את המחאה ישירות אל לב השכונות החרדיות.
הגיוס של שתי הקהילות לרחוב מסמן שהמאבק על שוויון הנטל צפוי להמשיך ולהתלקח בימים הקרובים.
תגובות
רגע, שקט פה מדי
דעתך חשובה - תהיו הראשונים להגיב על הכתבה