עימות סוער פרץ בישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני ביום חמישי בערב, כאשר שרי הימין תקפו את ההגבלות המוטלות לדבריהם על כוחות צה"ל הפועלים בדרום לבנון במסגרת הפסקת האש. במרכז העימות עמד הרמטכ"ל רב-אלוף איל זמיר, שהגיב לביקורת בתקיפות: "אתם רציתם הפסקת אש".
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר פתח בהתקפה ישירה על המדיניות הנוכחית. "אם רואים את חיזבאללה מתחמש, למה לא מפרקים אותם?", שאל. בן גביר לא הסתפק בכך והוסיף כי יש לנצל את התקריות האחרונות כדי לשנות את המציאות: "יש חיילים שנפצעו. זו הזדמנות להקריס את ההסכם. אפשר לכסח במאות מטרות ולהפציץ אותם". כשהרמטכ"ל השיב לו כי הפסקת האש היא פרי החלטת הדרג המדיני, מיהר בן גביר להגיב: "אני לא רוצה הפסקת אש, בדיוק בגלל זה".
הרקע המיידי לסערה היה אירוע ביטחוני שהתרחש סמוך לכפר בית יאחון בדרום לבנון. מחבל התקרב לכוח צה"ל שפעל במרחב והשליך לעברו רימון. כתוצאה מהפיצוץ נפצע קצין באורח בינוני ושלושה לוחמים נוספים באורח קל. הכוח הגיב באש וחיסל את המחבל במקום. במקביל הותר לפרסום כי רב-סמל ראשון במיל' באסל סויד, בן 32 מפקיעין, נהרג בתאונה מבצעית בדרום לבנון, לאחר שכלי רכב של כוחות גולני התהפך במרחב רב א-תלתין. לוחם נוסף נפצע באורח בינוני באותה תאונה.
השרה אורית סטרוק הצטרפה לביקורת וטענה כי הלוחמים בשטח חשים תסכול רב. "הדבר זוכה לביקורת מצד החיילים, שמרגישים שהם כמו במטווח", אמרה. סטרוק הוסיפה כי חיזבאללה ממשיך להזרים תחמושת לאזור ללא הפרעה. גם השר יצחק וסרלאוף הצטרף לביקורת וציין כי בפועל כוחות צה"ל אינם מורשים לפעול מעבר ל"קו הצהוב" שהוגדר במסגרת ההבנות.
ראש הממשלה בנימין נתניהו התערב ודחה את הטענות. "כל איום מיידי - החיילים בשטח מגיבים. אנחנו לא מגבילים שום חייל", אמר. נתניהו הוסיף כי הממשל האמריקני מבין את זכותה של ישראל להגנה עצמית: "האמריקנים מבינים את זכותנו להגן על עצמנו".
צילום: נוצר באמצעות AIשר הביטחון ישראל כ"ץ גיבה את עמדת ראש הממשלה. "כל חייל יכול להגיב באופן מיידי", הדגיש כ"ץ, והוסיף כי להסדר הפסקת האש יש יתרונות וחסרונות, אך בשורה התחתונה "אנחנו לא מסכנים שום חייל". במקביל, כ"ץ הבהיר במקום אחר כי תפיסת הביטחון הישראלית גורסת שצה"ל חייב לשהות בשטח האויב כדי להגן על היישובים, וכי ישראל לא תיסוג מאזורי הביטחון שהוקמו בסוריה ובלבנון - גם אם תהיה דרישה אמריקנית לכך.
במקביל לעימות הפנימי, נמשכו המגעים הדיפלומטיים בוושינגטון. הצדדים דנים במזכר הבנות שיכלול תוכנית פיילוט לנסיגה ישראלית מוגבלת מדרום לבנון, תחת פיקוח אמריקני. במסגרת המתווה, צה"ל ייסוג מאזורים מסוימים ובמקומו ייפרס צבא לבנון, שיקבל אחריות ביטחונית על השטח. מדובר בתא שטח שחלקו מדרום לנהר הליטני, ושישראל מגדירה ככזה שטוהר באופן מקסימלי מנוכחות חיזבאללה. שגרירות ישראל בארצות הברית הודיעה כי המשא ומתן התארך והמשיך גם ביום שישי.
העימות בקבינט חשף את הקרע הגובר בין שרי הימין לבין הדרג הצבאי בכל הנוגע לניהול המערכה בצפון. בעוד בן גביר וסטרוק דוחפים לפעולה נרחבת יותר, הפיקוד הצבאי - בגיבוי נתניהו וכ"ץ - מעדיף גישה מדודה המאזנת בין הצורך הביטחוני לשיקולים הדיפלומטיים.
המשא ומתן בוושינגטון צפוי להימשך בימים הקרובים, כאשר פרטי מזכר ההבנות ופרישת צבא לבנון בדרום עדיין נמצאים על השולחן.
תגובות
רגע, שקט פה מדי
דעתך חשובה - תהיו הראשונים להגיב על הכתבה