הקבינט המדיני-ביטחוני מקדם תוכנית שמטרתה להחליש את חיזבאללה מבפנים - לא רק בכוח צבאי ישראלי, אלא באמצעות העברת סמכויות לממשלת לבנון ולצבאה. השרה גילה גמליאל, חברת הקבינט המדיני-ביטחוני ושרת החדשנות, המדע והטכנולוגיה, הסבירה היום (שישי) את פרטי התוכנית בראיון.
צילום: צילום: המכללה האקדמית ספיר / CC0 / ויקימדיה קומונס"היכולת שלנו לנהל כרגע משא ומתן עם ממשלת לבנון יכולה להתהפך על כל הרצונות של איראן אל מול מה שיקרה בתוך לבנון", אמרה גמליאל. לדבריה, המטרה היא שצבא לבנון, בסיוע אמריקאי, יפעל לפירוק חיזבאללה מנשקו, כך שהארגון יצטרך להתמודד מול ממשלתו שלו ולא מול ישראל.
חלק מרכזי מהתוכנית הוא פיילוט שיבחן ריבונות לבנונית בנקודות שצה"ל כבר טיהר. "חיזבאללה יצטרכו להתמודד מול ממשלת לבנון ולא מול הצבא שלנו. בסופו של דבר נצליח לגרד מזה הסכם בר-קיימא", קבעה השרה.
לגבי השאלה האם הפסקת האש מגבילה את צה"ל בשטח, גמליאל הבהירה שהחיילים שומרים על חופש פעולה מלא. "נכון שכרגע אנחנו בקו הגנה ולא בקו התקפי כי נכנסים להפסקת אש, אבל לצבא יש אפשרות להגן על עצמו באופן מלא", אמרה. היא הוסיפה כי כפי שסוכם בקבינט, הלוחמים בשטח "לא רק צריכים או יכולים, אלא חייבים" לנטרל כל איום ממשי שהם מזהים.
גמליאל הסבירה שישראל מנסה להפוך הישגים צבאיים לפרצה מדינית. לדבריה, ישראל כבר הכתה קשה את חיזבאללה - פגעה במחצית מכוח רדואן ובמרבית ארסנל הטילים שלו. עכשיו, לטענתה, המאמץ עובר לזירה הדיפלומטית כדי לנצל את החולשה הזו.
בזירה האיראנית הפגינה גמליאל, המקורבת ליורש העצר הגולה פהלווי, אופטימיות חריגה. "אני אומרת זאת חד-משמעית: המשטר הזה ייפול באיראן", הצהירה. את השיחות הנוכחיות בין וושינגטון לטהרן הגדירה כ"משיכת זמן", וטענה שהאופטימיות שלה נשענת על היחלשות המשטר האיראני מבית. בנושא הגרעין הוסיפה: "הצלחנו להדוף כרגע את האיום ביחד עם ארצות הברית, ומבחינתנו - לאיראן לא יהיה נשק גרעיני".
בנושא עזה חזרה גמליאל על עמדתה בדבר "הגירה מרצון" של תושבי הרצועה כפתרון ארוך טווח. "הגירה מרצון תהיה הפתרון בסופו של דבר של רצועת עזה", קבעה, והסבירה שמדובר בתהליך שמתקדם במקביל לטיהור השטח ממנהרות וטילים. לדבריה, ישראל נמצאת כעת קרוב ל-70 אחוז שליטה ברצועה, וראש הממשלה נתניהו נחוש לבצע "ניקיון כללי" ולא להסתפק בפתרונות זמניים.
השרה גם התייחסה לחיכוך עם טורקיה. לדבריה, טורקיה הופכת לאיום ממשי ולכן ישראל נערכת לכך בכל המישורים. בהקשר זה דיברה גמליאל גם על צעד שמקדם שר החוץ גדעון סער - הכרה ישראלית ברצח העם הארמני. "עד היום נמנענו מכך מטעמים דיפלומטיים, אבל בהחלט בשלו התנאים. צריך לסייע בידי העם הארמני ולתת לו הכרה מצידנו", אמרה.
התוכנית המפורטת תיבחן בפועל בהמשך המשא ומתן בוושינגטון, כאשר הפיילוט של הריבונות הלבנונית באזורים שטוהרו על ידי צה"ל אמור לשמש אבן בוחן להסכם ארוך טווח.
תגובות
רגע, שקט פה מדי
דעתך חשובה - תהיו הראשונים להגיב על הכתבה