בחריין האשימה את איראן בשיגור מתקפת רחפנים לעבר שטחה ביום שבת. משרד החוץ של בחריין פרסם הודעה רשמית לפיה "מספר רחפנים איראניים" הופנו לעבר ממלכת האי, אך לא פירט מהו היעד המדויק שהותקף.
איראן לא אישרה מיידית את המתקפה. במקביל, הודיעה טהרן כי תקפה יעדים מקושרים לארצות הברית באזור המזרח התיכון, תוך שהיא מסבירה את הפעולה כהגנה על אינטרסיה שלה. הכחשה ותקיפה בה-זמנית: איראן מוחה בפה מלא שלא פגעה בבחריין, אך מכריזה בגאווה שמחקה יעדים אמריקניים בסביבה. הסתירה הזו לא מקרית.
עד כה לא פורסמו פרטים על נזק, נפגעים או על הנקודה המדויקת שהותקפה בשטח בחריין. בחריין אישרה שהרחפנים חדרו לאזור, אולם שמרה בצנעה על שאר הפרטים המבצעיים.
הרקע לאירוע אינו מקרי. בחריין היא ביתו של נמל הצי האמריקני החמישי, אחד הנכסים הצבאיים האמריקניים המרכזיים במפרץ הפרסי. כאשר איראן שוגרת רחפנים לעבר בחריין, בין אם מכוון ובין אם לאו, היא מתקרבת ישירות לנוכחות הצבאית האמריקנית בגרונה. זה לא מקרה שטהרן בחרה דווקא בממלכת האי.
האירוע מתרחש על רקע גל מתקפות רחפנים ומיסייל שמייחסות ארצות הברית ושותפותיה לאיראן ולגורמים שהיא מגבה, ברחבי המזרח התיכון. המתח האזורי הולך ומחריף בשבועות האחרונים, כאשר כוחות תומכי איראן פועלים בעיראק, בתימן ובסוריה.
בחריין עומדת בקשר הדוק עם ארצות הברית ועם מדינות שכנות בנוגע לאירועי הביטחון האחרונים. הממלכה הקטנה, שאוכלוסייתה ברובה שיעית אך שלטונה סוני, נמצאת מזה שנים על קו התפר בין ההשפעה האיראנית לבין הברית הסונית-אמריקנית במפרץ.
דפוס הפעולה האיראני שחוזר על עצמו כבר שנים: הכחשה רשמית, ובמקביל הצהרה על תקיפה של "יעדים אמריקניים". כך נשמרת יכולת ההכחשה מחד, ומאידך נשלחת הודעה ברורה לוושינגטון ולבעלות בריתה. מי שצריך להבין - מבין.
מצופה כי בחריין וארצות הברית יתייעצו בשעות הקרובות בנוגע לתגובה המתאימה. שאלת ההסלמה תלויה בעיקר בשני פרטים שטרם ידועים: האם הרחפנים פגעו ביעד, ומה היה אותו יעד.
נכון לשעות אלה, לא נמסרה תגובה רשמית אמריקנית לאירוע, וטרם ברור אם האינצידנט יוביל לתגובה צבאית או ידיפלומטית מצד וושינגטון ושותפותיה באזור.
תגובות
רגע, שקט פה מדי
דעתך חשובה - תהיו הראשונים להגיב על הכתבה