ראש הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), רפאל גרוסי, הצהיר ביום שישי כי מזכר ההבנות שנחתם בין ארצות הברית לאיראן מעניק לפקחי הסוכנות גישה מלאה למתקני הגרעין האיראניים. "יש מזכר הבנות שנחתם, וכדי לעמוד בתנאי ההסכם, סבא"א צריכה לקבל גישה ולפקח על הפעילות הגרעינית של איראן", אמר גרוסי. "אנחנו מקווים להיות שם בקרוב מאוד".
גרוסי פירט את מטרות הפיקוח המתוכנן: הפקחים יבדקו שחותמות הסוכנות על החומר הגרעיני שנבדק בעבר נותרו שלמות, ויוודאו שאין חומר גרעיני חסר מהמאגרים. "המטרה של ההסכם הזה היא לוודא שלא יהיה פיתוח של נשק גרעיני באיראן", הדגיש. "ממשלת איראן הצהירה באופן מפורש שהיא לא שואפת לפתח נשק גרעיני. אבל ברור ששאיפות והצהרות לא מספיקות. צריך שיהיה מנגנון פיקוח ואימות חזק במיוחד, בהקדם האפשרי".
טהרן, לעומת זאת, מכחישה מכל וכל. שר החוץ האיראני הנוכחי הכחיש כי לאיראן כוונה לאפשר לפקחים לבקר באתרים שהותקפו במהלך העימות עם ישראל וארצות הברית. שר החוץ הקודם, עראקצ'י, הסביר בטלוויזיה האיראנית כי ההסכם האחרון עם הסוכנות "אינו מבטיח גישה מלאה" לאתרים. סוכנות הידיעות פארס, המסונפת למשמרות המהפכה, דיווחה כי איראן לא תאפשר לפקחים להיכנס לאתרים כמו פורדו, נתנז ואיספהאן לפני שיושג הסכם גרעיני סופי - וכי תפקיד הסוכנות מוגדר רק לתקופה שלאחר הסכם כזה.
הצורך בפיקוח התעצם לאחר שמתקני הגרעין האיראניים ספגו מתקפות מישראל וארצות הברית. עראקצ'י חשף כי החומר הגרעיני המועשר "נשמר מתחת להריסות של המתקנים שהופצצו". על פי נתונים שפורסמו לפני הפסקת שיתוף הפעולה, ברשות איראן היו 440.9 קילוגרם של אורניום מועשר לרמה של 60 אחוז - מרחק קצר מהרמה הצבאית של 90 אחוז. גרוסי הזהיר בעבר כי כמות כזו עשויה להספיק לייצור עד עשרה ראשי נפץ גרעיניים.
בד בבד עם המחלוקת הגרעינית, הסלימה האיראנים גם בשדה הימי. ביום שבת שיגרו כוחות משמרות המהפכה מתקפת כטב"מים נרחבת לעבר בחריין, ובמקביל פגעו במכלית המטענים הסינגפורית אוור לאבלי במצר הורמוז. משרד החוץ של בחריין גינה את המתקפה בחריפות וקרא לה "הפרה בוטה של ריבונותנו, איום על ביטחון האזרחים - והפרה של נורמות ואמנות בינלאומיות". עוד ציין משרד החוץ הבחרייני כי "תקיפות המשטר האיראני מטילות את האחריות הבלעדית לערעור מאמצי השלום על טהרן".
צבא ארצות הברית הגיב בתקיפה על מתקנים צבאיים איראניים. שישה מטוסי קרב השמידו ארבעה מתקני מכ"ם חופיים ועמדות כטב"מים של משמרות המהפכה. פיקוד המרכז האמריקני הבהיר כי "התוקפנות הבלתי מוצדקת נגד הספנות המסחרית מצד הכוחות האיראניים הפרה במידה ברורה את הפסקת האש". לאחר התקיפה האמריקנית הגיבה איראן בתקיפת עמדות אמריקניות נוספות במפרץ, ובטהרן האשימו את ארצות הברית ב"הפרה בוטה" של מזכר ההבנות ושל מגילת האו"ם.
נשיא ארצות הברית טראמפ ציין עוד לפני התקיפה כי אינו שבע רצון מהמהלך האיראני: "אני לא אוהב את העובדה שהם ירו. ארבעה הופלו, שלושה פגעו בספינה - לא ספינה של בעלת ברית, אבל ספינה יקרה מאוד". כשנשאל אם יגיב, אמר: "אתם תגלו". זמן קצר לאחר מכן אישר פיקוד המרכז את התקיפה. בינתיים, ראש ועדת הביטחון בפרלמנט האיראני עזיזי כינה את טראמפ "הנשיא המובס" וטען כי "ההפרה הלא נבונה של הפסקת האש מצד אמריקה תגרום להם לסגת ולהתחרט". האו"ם השעה זמנית את תוכנית פינוי הספינות התקועות באזור בשל הערכת סיכונים מחמירה של מוקשים ימיים.
על רקע כל זאת, משמרות המהפכה הכריזו כי "מצר הורמוז נמצא תחת ניהול קפדני" שלהם, וקראו לכל כלי שיט לעבור אך ורק דרך הנתיבים שייקבעו על ידי איראן. שלוש ספינות שניסו לעבור במצר ללא אישור נעצרו ונאלצו לסוב על עקבותיהן. ראש ועדת הביטחון בפרלמנט האיראני הדגיש כי "כל הפרה נוספת של התחייבויות ארה"ב תיענה בתגובה" - וכי מדינות המפרץ המאפשרות לאמריקאים לפעול משטחן צפויות להשלכות.
כעת נותר לראות האם פקחי סבא"א יצליחו להגיע לשטח האיראני בפועל, ואם טהרן תכבד את מזכר ההבנות שהיא עצמה חתמה עליו - או שתמשיך לפרש אותו בדרכה שלה תוך שמירה על לחץ צבאי מתמשך בים.
גרוסי הבהיר שהפיקוח על הגרעין האיראני הוא תנאי מפורש בהסכם, אך עד שהפקחים לא יגיעו לשטח - הפער בין ההצהרות לבין המציאות נשאר פתוח לחלוטין.
תגובות
רגע, שקט פה מדי
דעתך חשובה - תהיו הראשונים להגיב על הכתבה