נקודה
תל אביב
שמיים בהירים
25°
ירושלים 22°
חיפה 25°
באר שבע 24°
אילת 31°
מדורים
שימושי PLUS
שסע גלוי בביירות

בכיר בלבנון נגד חיזבאללה: "ההסכם עם ישראל - אבן דרך היסטורית"

חבר פרלמנט סוני מברך פומבית על ההבנות וקורא לפרק את חיזבאללה מנשקו. מנגד, נעים קאסם זועם: "ההסכם בטל ומבוטל"

מערכת נקודה
מערכת נקודה
י"ב תמוז התשפ"ו
בכיר בלבנון נגד חיזבאללה: "ההסכם עם ישראל - אבן דרך היסטורית"
חבר פרלמנט לבנוני: ההסכם עם ישראל הוא אבן דרך היסטורית צילום: נוצר באמצעות AI

בעוד חיזבאללה רותח מזעם ותומכיו יוצאים להפגין בביירות, מנהיג סוני בכיר בלבנון מברך בקול רם על ההסכם שנחתם בין ישראל ללבנון - ומכנה אותו "אבן דרך היסטורית". ההסכם, שנחתם ביום חמישי בוושינגטון, מחולל פילוג חד בתוך לבנון.

חבר הפרלמנט הלבנוני פואד מח'זומי, אחד המנהיגים הסוניים הבולטים במדינה, פרסם הבוקר הצהרה נלהבת התומכת בהסכם. "לראשונה בתולדות לבנון, חתמו לבנון וישראל על מסגרת משולשת רשמית, בחסות ובהשתתפות של ארצות הברית", כתב. הוא הוסיף כי מדובר ב"צעד מכריע בדרך להשגת שלום צודק ובר-קיימא עם ישראל".

מח'זומי לא הסתפק בברכות כלליות. הוא פירט את מה שלדבריו ישיג ההסכם: חיזוק סמכות המדינה הלבנונית, הבטחת בלעדיות המדינה על החזקת נשק, וסיום קיומו של נשק חיזבאללה וכלל המיליציות. "אנו מברכים על תפקידה של ארצות הברית כשותפה אסטרטגית מהימנה וכערבה למסגרת זו", הוסיף, "השתתפותה הישירה מעניקה את האמון, האמינות והערבויות הבינלאומיות הדרושות להצלחת התהליך".

תמיכתו של מח'זומי משקפת קו רחב יותר בפוליטיקה הלבנונית: לפי הדיווחים, ישנו רוב בפרלמנט הלבנוני התומך בהסכם, הכולל קבוצות נוצריות וסוניות כאחד. זוהי הפעם הראשונה שמנהיג ערבי בכיר בלבנון מברך בפה מלא על הסכם עם ישראל שכולל התייחסות ישירה לפירוק נשקו של חיזבאללה.

ואולם בצד השני, חיזבאללה פוצח במתקפת גינוי. מנהיג הארגון נעים קאסם הכריז כי ההסכם "בטל ומבוטל", וכינה אותו "עלבון" לריבונות הלבנונית. קאסם אמר כי הארגון ימשיך להילחם עד שישראל תיאלץ לצאת מלבנון, וקבע כי כל קישור בין נסיגת ישראל לפירוק נשקו של חיזבאללה חוצה "קווים אדומים". הוא הציע להחליף את ההסכם בזיכרון ההבנות שנחתם בין איראן לארצות הברית.

צילום: Sebastian Baryli from Wien, Österreich / CC BY 2.0 / ויקימדיה קומונסצילום: צילום: Sebastian Baryli from Wien, Österreich / CC BY 2.0 / ויקימדיה קומונס

מהדאחייה בביירות, מעוז תומכי חיזבאללה, תועדו הפגנות אלימות שנערכו לאחר פרסום ההסכם. אחד מבכירי הארגון, חסן פדלאללה, אף הזהיר כי ההסכם עלול להוביל למלחמת אזרחים, בטענה שחיזבאללה לא יוותר על נשקו ויתנגד לכל פעולה של הצבא הלבנוני כנגדו. בעקבות האיומים, הנביא לבנוני, השופט אחמד רמי אל-חאג', הנביא העליון של לבנון, הורה לראשי מערכות הביטחון לנקוט צעדים למניעת פרעות.

ההסכם עצמו, שנחתם ביום חמישי בוושינגטון ללא נוכחות חיזבאללה, קובע כי ישראל תיסוג מלבנון בתנאי שחיזבאללה יפרק את נשקו. במסגרת שלב ראשון, ישראל תיסוג משתי אזורים קטנים שיוגדרו כ"אזורי פיילוט", ובהם ייפרס הצבא הלבנוני בהדרגה. ההסכם מציין כי מטרתו הסופית היא סיום מצב המלחמה שנמשך מאז קום המדינה ב-1948. פרטי הנספח הביטחוני של ההסכם לא פורסמו לציבור.

גם בקרב הציבור הלבנוני הרגיל השקפות חלוקות. תושב העיר צידון, רבי סמור, אמר כי "אנשים רוצים לנוח סוף סוף - אני תומך ברשויות הלבנוניות בהחלטה שקיבלו". לעומתו, תושב אחר מאותה העיר, ח'אלד ע'נום, טען כי ההסכם "מכשיר את הכיבוש הישראלי". בישראל, תושבת מטולה שביקרה בגבול אמרה כי אינה סבורה שההסכם יחזיק לאורך זמן, בשל חולשת הצבא הלבנוני מול חיזבאללה.

על רקע כל זאת, הצבא הישראלי ביצע תקיפת רחפן בסמוך לעיר נבטיה שבדרום לבנון, עוד לאחר חתימת ההסכם. בנוסף, שחרר הצבא הישראלי שלושה עובדים לבנוניים ושלושה סורים שנעצרו ביום חמישי בסמוך לכפר עין ערב.

כעת כל העיניים נשואות לשאלה המרכזית: האם הממשלה הלבנונית, שחתמה על ההסכם ונהנית מרוב פרלמנטרי, תוכל לאכוף את פירוק נשקו של חיזבאללה - ארגון מזוין ומאומן שסרב בתוקף לעמוד בתנאים אלו, וכבר הבהיר כי ילחם על כך עד הסוף.

ההסכם נכנס לתוקף ב-27 ביוני 2026, ומגדיר את המסגרת שתקבע את עתיד הגבול הצפוני - אם חיזבאללה ייתן לכך להתממש.
הסכם ישראל לבנון חיזבאללה פואד מחזומי ארצות הברית פירוק נשק

תגובות

רגע, שקט פה מדי

דעתך חשובה - תהיו הראשונים להגיב על הכתבה