מערכת הביטחון בישראל נערכת לאפשרות של הסלמה צבאית בגזרה הצפונית, על רקע הסכם המסגרת שגובש עם לבנון. ההערכה היא שחיזבאללה עלול לתקוף כוחות של צה"ל תוך ימים ספורים, במטרה לחבל בהסכם ולהציגו ככישלון.
גורם ביטחוני בכיר מסר כי ההערכה המודיעינית הברורה היא ש"חיזבאללה לא יישב בחיבוק ידיים". לדבריו, הארגון עלול לנסות לנצל את השלב הרגיש שבין חתימת ההסכם לכניסתו המלאה לתוקף כדי לבצע תקיפות שיציגו אותו כמי שממשיך להילחם ולא נכנע ללחץ.
עם זאת, הגורם הביטחוני הדגיש בבירור: לישראל אין כל מגבלה על חופש הפעולה שלה בצפון. "אם יתקוף, נסיר איומים ונגיב. אנחנו ערוכים גם להסלמה", אמר הגורם. ירושלים מעריכה שגם ארצות הברית לא תטיל מגבלות על ישראל במקרה שחיזבאללה יהיה זה שיפר את ההסכם ויתקוף ראשון.
מעבר לאיום מצד חיזבאללה, קיימת בירושלים גם דאגה מפני תגובה איראנית. על פי אותו גורם, איראן עלולה לתקוף את ישראל אם זו תפעל בדאחייה, הרובע הדרומי של ביירות שהוא מרכז הכוח של חיזבאללה, או אם טהראן תבין שהסכם המסגרת גובר על מזכר ההבנות שגובש בין ישראל לארצות הברית.
הלחץ מגיע אם כן משני כיוונים: חיזבאללה מהצפון, ואיראן כגורם שיכול להסלים את המצב לממד אזורי רחב יותר. זה המשוואה שמערכת הביטחון מנסה לנהל בימים אלה, תוך שמירה על אחדות המסרים: ישראל תכבד את ההסכם כל עוד הצד השני עושה כן, אך לא תימנע מלפעול אם תותקף.
ההסכם עצמו, שנקרא "הסכם המסגרת", גובש בין ישראל ולבנון בתיווך אמריקאי, ונועד לייצב את הגבול הצפוני לאחר חודשים ארוכים של לחימה ותקיפות הדדיות. עם זאת, הדרך מהסכם מסגרת ליישום מלא אינה חלקה, ובדיוק בחלל הזה פועל חיזבאללה כאשר הוא שוקל את צעדיו הבאים.
בצבא ובדרגים המדיניים מבינים שהימים הקרובים הם קריטיים. ההסלמה, אם תתרחש, תדרוש מישראל לפעול בצורה שתשמור על ההרתעה מחד, ועל אפשרות לחזור למסלול ההסכם מאידך. מדובר בניהול מצב עדין מאוד בזמן שכוחות צה"ל עדיין נמצאים בשטח לבנוני.
נכון לעכשיו, מערכת הביטחון עומדת בכוננות מוגברת בגזרה הצפונית, ובירושלים עוקבים מקרוב אחר כל תנועה של חיזבאללה כדי לזהות סימנים מוקדמים לקראת כל ניסיון תקיפה.
מערכת הביטחון צפויה לשמור על כוננות מוגברת בצפון בימים הקרובים, עד שיתברר האם חיזבאללה בוחר בעימות או מכבד את ההסכם.
תגובות
רגע, שקט פה מדי
דעתך חשובה - תהיו הראשונים להגיב על הכתבה