פיצוצים עזים נשמעו הלילה, בין שבת לראשון, באזור הכפר טאהרווי שבמחוז סיריק בדרום איראן, הסמוך למצר הורמוז. הדיווח הגיע מהטלוויזיה הממלכתית האיראנית עצמה, ומגיע שעות ספורות בלבד לאחר תקיפה אמריקאית נרחבת שבוצעה ביום שישי באותו אזור.
לפי הדיווחים, מדובר היה בארבעה פיצוצים שנשמעו בסמיכות לעיר הנמל סיריק, כאשר האירוע התרחש בדיוק יממה לאחר שצבא ארצות הברית ביצע את תקיפתו הנרחבת לאורך חופי איראן.
לילה שני ברציפות, ארצות הברית תקפה מטרות צבאיות באיראן. פיקוד המרכז האמריקני אישר הלילה כי מטוסי צבא ארה"ב תקפו מטרות מרובות ב-27 ביוני, בהוראת הנשיא דונלד טראמפ. הסיבה: איראן שיגרה בבוקר כטב"ם שפגע במכלית נפט בשם M/T Kiku, הנושאת דגל פנמה, בעת ששטה סמוך למצר הורמוז עם יותר משני מיליון חביות נפט גולמי על סיפונה.
פיקוד המרכז הודיע בהצהרה רשמית: "לאחר התקיפות האמריקניות אתמול, שבוצעו בתגובה למתקפה האיראנית על אוניית הסוחר M/V Ever Lovely, ניתנה לאיראן הזדמנות לכבד את הסכם הפסקת האש - אך היא בחרה שלא לעשות זאת". ההצהרה נסגרה במשפט שמשדר נחישות: "הכוחות האמריקניים נותרים דרוכים, קטלניים ומוכנים".
מה בדיוק הותקף? לפי פיקוד המרכז, המטרות כללו תשתיות מעקב צבאיות, מערכות תקשורת, אתרי הגנה אווירית, מתקני אחסון כטב"מים ויכולות להנחת מוקשים ימיים. כלומר, הפעם לא מדובר בתקיפה סמלית - הצבא האמריקני מנסה לפגוע ביכולות האיראניות שמאפשרות את המשך האיומים על מצר הורמוז.
בשלב זה, הרשויות האיראניות לא פרסמו פרטים רשמיים על מקור הפיצוצים, לא אישרו נזק ולא דיווחו על נפגעים. השאלה הגדולה שנותרת ללא מענה: האם מדובר בגל תקיפות נוסף מצד ארצות הברית, או שמדובר באירוע אחר לחלוטין.
באיראן מדווחים על פיצוצים במספר מוקדים בדרום המדינה. רשת השידור הממלכתית האיראנית דיווחה מפי גורם צבאי כי הפיצוצים שנשמעו ליד עיר הנמל סיריכ - השוכנת במחוז הורמוזגאן, סמוך למפרץ עומאן - נגרמו מפגיעת מספר שיגורים במגדל תקשורת. בנוסף, סוכנות הידיעות האיראנית פארס דיווחה על קולות פיצוץ שנשמעו גם בכפר מייסין שבאי קשם בדרום המדינה.
הדיווח החדש מגיע על רקע לילה סוער מאוד באזור. ביום שישי ביצע הצבא האמריקאי תקיפה מסיבית לאורך חופי איראן, שכוונה לפי הדיווחים נגד מתקני אחסון טילים וכטב"מים, אתרים צבאיים באי קשם, ומערכות מכ"ם חופיות. האמריקאים הגדירו את הפעולה כתגובה ישירה למתקפת כטב"ם שיוחסה לאיראן נגד ספינת משא שעברה במצר הורמוז.
כדי להבין את הלילה הזה, צריך להכיר את הרצף: ביום חמישי תקפו כטב"מים איראניים את ספינת המשא M/V Ever Lovely, הנושאת דגל סינגפור, בעת שיצאה ממצר הורמוז לאורך חופי עומאן. טראמפ כינה אותה בפומבי "הפרה טיפשית של הסכם הפסקת האש שלנו", וציין כי לפחות ארבעה כטב"מים שוגרו לעבר ספינות - אחד פגע ישירות בסיפון העליון ושלושה יורטו. בלילה שבין חמישי לשישי תקפה ארה"ב בפעם הראשונה מחסני טילים, כטב"מים ואתרי מכ"ם חופיים. ובלילה הנוכחי - גל שני, חזק יותר.
נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ האשים את איראן בהפרה בוטה של הבנות שגובשו ביניהן, הבנות שנועדו לאפשר חידוש מאמצים דיפלומטיים ולהבטיח חופש שיט במצר הורמוז. לדבריו, התגובה הצבאית הייתה בלתי נמנעת בשל הפרות אלה.
כשנשאל טראמפ אתמול אם ארה"ב תגיב לתקיפה האיראנית, הוא ענה לעיתונאים: "אתם תגלו". לשאלה מדוע לדעתו איראן תקפה ספינה דווקא בזמן שהשיחות מתקדמות, אמר: "הם קצת שונים. 47 שנים, אף נשיא לא עשה את מה שאנחנו עושים". סגן הנשיא ג'יי די ואנס, שמילא תפקיד מרכזי במשא ומתן על ההסכם עם איראן, לא השאיר מקום לספק: "אלימות תיענה באלימות".
בטהרן לא השלימו עם הגדרה זו. הצד האיראני הגדיר את התקיפה האמריקאית כמעשה תוקפנות פתוח, וטען כי הגיב בפעולות צבאיות משלו נגד מטרות אמריקאיות באזור המפרץ הפרסי. שני הצדדים, אם כן, מציגים גרסאות מנוגדות לחלוטין לשאלה מי פתח בסבב ההסלמה הנוכחי.
ההסלמה לא נעצרה על קו הים. משרד החוץ של בחריין - שמארחת בסיס צבאי אמריקני - גינה בחריפות תקיפת כטב"מים איראניים שביצעה איראן על שטח המדינה, ככל הנראה כתגובה לתקיפה האמריקנית באי סיריכ. בחריין הגדירה את הפעולה כ"הפרה בוטה של ריבונות המדינה" וקראה למועצת הביטחון של האו"ם להטיל אחריות על טהרן.
בטהרן, כצפוי, הגדירו את כל מה שקורה אחרת לגמרי. משרד החוץ האיראני טען כי התקיפות האמריקניות מהוות "הפרה בוטה" של מגילת האו"ם ושל מזכר ההבנות שנחתם בין הצדדים. יו"ר ועדת הביטחון הלאומי בפרלמנט האיראני, איבראהים עזיזי, הבהיר כי מצר הורמוז נתון לניהול משמרות המהפכה וחיל הים האיראני, וכי "כל מדינה שמבקשת לעבור בנתיב הימי נדרשת לכבד את סמכותה". משמרות המהפכה הזהירו בנפרד כי אם "התוקפנות" תחזור על עצמה, התגובה תהיה רחבה יותר.
מצר הורמוז הוא אחת מנקודות הצינור הימאיות הקריטיות ביותר בעולם. דרכו עוברים כשלושים אחוזים מסחר הנפט הגלובלי, מה שהופך כל אירוע באזור לבעל פוטנציאל כלכלי וביטחוני רחב היקף. השליטה האיראנית על מפתחות המצר ידועה כקלף מיקוח מרכזי בידי טהרן מול המערב.
עם זאת, הערכות מקצועיות שונות מדברות על כ-20 אחוז מסך ייצוא הנפט העולמי העובר דרך המצר - נתון המדגיש עד כמה כל שיבוש בנקודה זו עלול לטלטל את שווקי האנרגיה הגלובליים.
בשורש המחלוקת עומד הסכם שחתמו ארה"ב ואיראן לפני ימים ספורים בלבד - ומזכר ההבנות כבר מתפורר. ההסכם קבע כי איראן תעשה "כל מאמץ" להבטיח מעבר בטוח של ספינות מסחריות במצר הורמוז, ושהתנועה תחזור לנפח שלפני המלחמה. אלא שהוא לא כלל תנאים מפורטים - וכבר עכשיו שתי המדינות חלוקות על פרשנותו: טראמפ מתעקש שהמצר ישאר חופשי מכל תשלום, בעוד טהרן מצהירה כי תוכל לגבות אגרות ממכליות עוברות.
הפיצוצים החדשים שדווחו הלילה נשמעו ממש בלב האזור שבו מתרכזות מרבית המתיחות - מחוז סיריק ממוקם בדרום איראן, צמוד לחוף שלאורכו בוצעו התקיפות האמריקאיות ביום שישי. הקרבה הגאוגרפית מזינה את ההשערות, אך אין עדיין כל אישור רשמי לקשר בין האירועים.
על רקע הקרבות, הצי האמריקני הגביר את רמת האיום במצר הורמוז ל"גבוהה באופן משמעותי" והרחיב את נתיב השיט הסמוך לעומאן כדי לאפשר תנועה בטוחה יותר בשני הכיוונים. בינתיים, ארה"ב מדגישה כי המעבר במצר - שדרכו עוברת כמות עצומה מאספקת הנפט העולמית - נמשך. אולם כל תקרית נוספת עלולה להצית מחדש הסלמה שהסכם שברירי כבר לא יוכל לרסן.
עד לפרסום כתבה זו, הרשויות האיראניות נמנעו מלמסור כל הסבר לפיצוצים, ולא הוצאה הודעה רשמית מטעם הצבא האיראני או הממשלה בטהרן. גם הצבא האמריקאי לא הגיב עד כה לדיווחים.
המצב באזור מצר הורמוז נותר לוהט ורחוק מהרגעה, כשהדיווחים על פיצוצים נוספים מותירים את העולם בציפייה לפרטים שעשויים לחשוף האם ההסלמה בין וושינגטון לטהרן נכנסת לפרק חדש ומסוכן עוד יותר.
תגובות
רגע, שקט פה מדי
דעתך חשובה - תהיו הראשונים להגיב על הכתבה