איראן ניצלה את הפסקת האש שנכנסה לתוקף ב-7 באפריל כדי לשקם בצורה שיטתית את מערכות ההגנה האווירית ומערכות הטילים שלה לאורך מצר הורמוז. כך מסר גורם ביטחוני אמריקני בכיר בלילה שבין שבת לראשון, ולאחר שהתברר כי אותן יכולות שנבנו מחדש שימשו לתקיפת מכלית נפט מסחרית באזור הרגיש ביותר בעולם לתחבורה האנרגטית הגלובלית.
הגורם הביטחוני הבכיר ציין כי שיקום היכולות האיראניות בוצע במספר אתרים, ובפרט באי קשם ובסיריק, שני אזורים בעלי משמעות צבאית מרכזית לאורך הממילא. הבכיר הבהיר כי אותם אתרים שהוקמו מחדש היו גם בין יעדי התקיפות האמריקאיות שבוצעו בשבת.
הצבא האמריקני תקף בלילה עשרה יעדים צבאיים איראניים במספר מיקומים בתוך מצר הורמוז ובסביבתו, זאת בתגובה למתקפת מל"טים איראנית על המכלית המסחרית. התקיפות בוצעו על ידי מטוסי קרב של חיל האוויר ושל חיל הים האמריקני, והופנו לפי הדיווחים לאתרי אחסון טילים, אתרי מל"טים ומערכות מכ"ם חופיות.
בתגובה לתקיפות האמריקאיות, ירתה איראן לעבר בסיסים אמריקנים בבחריין ובכווית. התפרקות הסכם הפסקת האש שיצרה גל מהיר של פעולות ותגובות נגד, מעלה לראשונה מאז תחילת אפריל חשש ממשי להסלמה ישירה ורחבה בין הצדדים.
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ פרסם בלילה הודעה חדה שבה נקט עמדה נחרצת. "מטוסי ארצות הברית תקפו זה עתה אתרי אחסון טילים ומל"טים איראניים ואתרי מכ"ם חופיים, בגין הפרת הסכם הפסקת האש, שוב", כתב טראמפ. "ייתכן מאוד שהם לעולם לא ילמדו".
צילום: נוצר באמצעות AIטראמפ הוסיף והזהיר כי אם טהרן תמשיך בהתנהלותה, ארצות הברית תשלים את המשימה באמצעים צבאיים. הנשיא ציין כי התקיפות בוצעו בתגובה ישירה למתקפה האיראנית על המכלית המסחרית, שלטענת וושינגטון מהווה הפרה מובהקת של הסכם הפסקת האש בין שני הצדדים.
המכלית שהותקפה, ששמה נמסר כ"קיקו", נפגעה על ידי מל"ט איראני בסמוך למצר הורמוז. המצר הוא אחת מנקודות החנק הימאיות הקריטיות ביותר בעולם, ודרכו עוברות כ-20 אחוז מאספקת הנפט הגלובלית. כל הסלמה צבאית באזור זה משפיעה באופן מיידי על שוקי האנרגיה.
הטענה המרכזית של הגורם הביטחוני האמריקני, לפיה איראן ניצלה את תקופת הפסקת האש לבנות מחדש בדיוק את היכולות שנפגעו בסבבים הקודמים, מציגה את הסכם הפסקת האש באור שלילי ביותר מנקודת המבט האמריקנית. לפי תמונה זו, טהרן השתמשה בהפסקת הלחימה לא כהזדמנות לדיפלומטיה, אלא כמרחב זמן לחיזוק מחדש.
נכון לשעות הבוקר המוקדמות, המצב באזור מצר הורמוז נותר מתוח. טרם נמסרו פרטים על נפגעים, לא מהצד האמריקני ולא מהצד האיראני, ולא ידוע אם מי מהצדדים פנה לערוצי תקשורת דיפלומטיים בעקבות הלילה הסוער.
ההתפתחויות בלילה מעמידות את הסכם הפסקת האש שבין ארה"ב לאיראן בסימן שאלה גדול, כאשר כל צד מאשים את האחר בהפרתו.
תגובות
רגע, שקט פה מדי
דעתך חשובה - תהיו הראשונים להגיב על הכתבה