מטוסי קרב של חיל הים וחיל האוויר האמריקניים תקפו הלילה עשרה יעדים צבאיים איראניים במספר מיקומים בתוך מצר הורמוז ובסביבתו. זהו הלילה השני ברציפות שבו ארצות הברית מבצעת תקיפות נגד איראן, וזאת בתגובה לתקיפת מכלית הנפט "קיקו" על ידי רחפן איראני חד-כיווני.
פיקוד המרכז של הצבא האמריקני מסר בהודעה רשמית כי לאחר גל התקיפות האמריקניות מיום שישי, ניתנה לאיראן הזדמנות לכבד את הסכם הפסקת האש. אולם לפי ההודעה, בשעה 04:30 לפנות בוקר שיגרו הכוחות האיראניים רחפן תקיפה חד-כיווני שפגע במכלית "קיקו", אוניית דגל פנמה שהפליגה סמוך למצר הורמוז כשהיא נושאת יותר משני מיליון חביות נפט גולמי. "כוחות פיקוד מרכז פתחו בתקיפות בתגובה ישירה לתוקפנות האיראנית המתמשכת נגד ספנות מסחרית", נמסר בהודעה.
בין היעדים שהותקפו: תשתיות מעקב צבאיות, מערכות תקשורת, אתרי הגנה אווירית, מתקני אחסון רחפנים ויכולות להנחת מוקשים ימיים. על פי דיווחים מאיראן, התקיפות התמקדו בעיר הנמל סיריק, באי קשם ובערי הנמל בנדר לנגה ובנדר קונג, כולן סמוכות למצר הורמוז. כלי תקשורת איראניים דיווחו על פגיעה במגדל תקשורת בסיריק ועל פיצוצים באי קשם.
נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ פרסם הודעה לאחר התקיפות ובה אישר כי "מטוסי ארצות הברית תקפו זה עתה אתרי אחסון של טילים ורחפנים איראניים, וכן אתרי מכ"ם חופיים, בעקבות הפרת הסכם הפסקת האש, שוב". טראמפ הוסיף איום חמור: "ייתכן מאוד שהם לעולם לא ילמדו. ייתכן שיגיע הרגע שבו לא נוכל עוד לנהוג באיפוק, וניאלץ להשלים באמצעים צבאיים את המשימה שבה התחלנו בהצלחה רבה. אם זה יקרה, הרפובליקה האסלאמית של איראן לא תמשיך להתקיים".
כשעתיים לאחר סיום התקיפות האמריקניות הופעלו אזעקות בכווית ובבחריין. איראן שיגרה טילים ורחפנים לעבר שתי המדינות. צבא כווית מסר כי הוא מתמודד עם "מתקפת טילים ורחפנים עוינים". בכיר אמריקני אישר כי לא היו נפגעים בנפש ולא נגרם נזק משמעותי למתקנים אמריקניים באזור.
משמרות המהפכה האיראניים קיבלו אחריות על הירי לעבר בחריין וכווית, והציגו אותו כ"תגובה לתקיפות האמריקניות". בהודעה מטעמם נמסר: "כל תוקפנות מצד האויב תזכה לתגובה מוחצת". פיקוד חיל הים של משמרות המהפכה הוסיף איום נוסף: "בסיסים אמריקניים באזור יחוו גיהנום בימים הללו". בנוסף הזהירו: "כל הפרת הפסקת אש סותרת את הסכם איסלמבאד ותביא לעצירה מוחלטת של כל התהליכים".
גורם צבאי אמריקני חשף כי אחת הסיבות לחידוש התקיפות היא שאיראן החלה לשקם את מערכות ההגנה האווירית והטילים באזורים שהותקפו בסבבים קודמים. הגורם ציין כי כוחות איראניים "הזיזו דברים" לאזורים שנפגעו, כולל מיקומים ליד האי קשם ואזור סיריק, למרות הנזקים שנגרמו בתקיפות הקודמות. מהלך זה הוביל להחלטה האמריקנית לתקוף מחדש את אותם אזורים.
ההסלמה הנוכחית מגיעה על רקע מגעים דיפלומטיים שהודיעה עליהם ארצות הברית, הכוללים שני סבבי משא ומתן עם איראן בדוחא ובאיסלמבאד. פיקוד המרכז הדגיש כי תנועת כלי השיט המסחריים דרך מצר הורמוז נמשכת, וכי "הכוחות האמריקניים נותרים ערניים, קטלניים ומוכנים".
חילופי האיומים בין וושינגטון לטהרן נמשכים ללא סימני הרגעה, כאשר שני הצדדים מתמקמים לסבב נוסף אפשרי של עימות צבאי באחד מנתיבי השיט האסטרטגיים החשובים בעולם.
המצב באזור מצר הורמוז ממשיך להסלים, כאשר גורמים בינלאומיים עוקבים מקרוב אחר ההתפתחויות ומחפשים דרך לבלום את שרשרת התקיפות ההדדיות.
תגובות
רגע, שקט פה מדי
דעתך חשובה - תהיו הראשונים להגיב על הכתבה