נקודה
תל אביב
שמיים בהירים
23°
ירושלים 19°
חיפה 25°
באר שבע 23°
אילת 29°
מדורים
שימושי PLUS

עסקת ענק בהייטק: גוגל ומטא השקיעו מיליארד דולר באפספלייר

החברה מוערכת כעת ב-2.7 מיליארד דולר. רוב הכסף בעסקה לא ייכנס לקופתה, אלא ילך ישירות לכיסי המשקיעים הוותיקים שיעשו אקזיט

אתי עמר
אתי עמר
ז' תמוז התשפ"ו
עסקת ענק בהייטק: גוגל ומטא השקיעו מיליארד דולר באפספלייר
גוגל, מטא, יוניטי ומולוקו שפכו מיליארד דולר על אפספלייר הישראלית

זו העסקה שכולם בהייטק הישראלי דיברו עליה בשקט שבועות - ועכשיו היא רשמית. חברת אפספלייר, שמודדת קמפיינים פרסומיים לאפליקציות ומותגים, גייסה למעלה ממיליארד דולר בסבב שבו השתתפו ארבע ענקיות טכנולוגיה: גוגל, מטא, יוניטי ומולוקו. שווי החברה בעסקה: 2.7 מיליארד דולר.

אבל כאן מתחיל הפרט המעניין שכדאי לשים לב אליו. עיקר הכסף, כ-48% ממניות החברה, לא הלך לחברה אלא לקרנות ההון סיכון שהחזיקו בה שנים - פיטנגו, קומרה, ג'נרל אטלנטיק ואחרות - שמיהרו לממש. חלק מהן מכרו את כל האחזקה שלהן. גם עובדים בעלי מניות צפויים ליהנות מהעסקה בסכומים שעשויים להגיע למיליוני דולרים. אחלה יציאה אחרי 14 שנה.

מנכ"ל החברה ומייסדה אורן קניאל מיהר להבטיח שאף אחת מהמשקיעות החדשות לא תקבל יחס מועדף. "הן מאמינות במה שאנחנו מאמינים בו: שייחוס ומדידה חייבים להיות עצמאיים, אובייקטיביים ומהימנים", אמר קניאל. כל אחת מהן תחזיק בנתח מיעוט בלבד, ללא זכויות שליטה, ללא גישה מועדפת לנתונים ובלי בלעדיות. מעניין איך בדיוק יישמרו הגבולות האלה כשגוגל ומטא הן גם לקוחות וגם בעלות מניות, אבל בינתיים נאמין.

אפספלייר הוקמה ב-2011 על ידי קניאל ורשף מן, שמשמש כיום כסמנכ"ל הטכנולוגיות. החברה פועלת מסן פרנסיסקו, מעסיקה כ-1,300 עובדים - מהם כ-700 במרכז הפיתוח בהרצליה - ומשרתת למעלה מ-15,000 מותגים ברחבי העולם. ההכנסות השנתיות עומדות על כ-500 מיליון דולר והחברה רווחית. אז למה בכלל צריך לגייס? שאלה טובה.

התשובה הקצרה: המשקיעים הוותיקים רצו לצאת, וחברה שפועלת 14 שנה ולא הנפיקה ולא נמכרה - מתחילה לציק לקרנות שצריכות להחזיר כסף למשקיעים שלהן. אפספלייר שקלה הנפקה בניו יורק, אבל הצמיחה השנתית של 10%-15% הייתה נמוכה מדי לשוק ההנפקות. גם מכירה לקרן הפרייבט אקוויטי אפולו, שניהלה עם פורטיסימו מגעים לפי שווי של עד 2.1 מיליארד דולר, התפוצצה במרץ האחרון. אפולו, כך על פי הדיווחים, נבהלה מהמפולת במניות התוכנה בצל כלי הבינה המלאכותית.

אז הגיע הפתרון היצירתי הנוכחי: שחקנית קטנה יחסית בשם מולוקו, חברת אדטק מעמק הסיליקון שהוקמה ב-2013 על ידי יוצאי גוגל, היא זו שהובילה את הסבב. מולוקו, שמתחרה בחלק מפעילויות השוק של אפספלייר אך גם משתפת איתה פעולה, שווה בעצמה 1.8 מיליארד דולר. כן, מתחרה שמשקיעה בך זה אולי לא רעיון שהיה עולה בראש מיד, אבל ככה זה בעולם האדטק ב-2026.

קניאל מסביר את הלוגיקה בצורה ציורית: "ככל שטכנולוגיית ה-AI תופסת פיקוד על חלק גדול יותר מהחלטות הפרסום, האקוסיסטם כולו מרוויח מאותות שהם ניטרליים ואינם מעוצבים על ידי שחקן שוק בעל אינטרס משלו". במילים פשוטות: ככל שהאלגוריתמים מחליטים יותר על מה לפרסם ואיפה, כולם צריכים מישהו נייטרלי שימדוד אם זה עבד. וזו אפספלייר.

מאחורי הקלעים של העסקה עבד מערך שלם של יועצים. בנק גולדמן זאקס שימש כיועץ הפיננסי הבלעדי של אפספלייר, ומשרדי עורכי הדין מיתר ולת'אם אנד ווטקינס ליוו אותה. מן הצד השני, ג'יי.פי מורגן ייעץ למולוקו, ומשרד הרצוג ייצג אותה משפטית. מטא הגיעה עם משרד פנוויק, ומשרד נוסף ייצג את המשקיעים הוותיקים. בקיצור, עורכי דין רבים היו שמחים מאוד אתמול.

מה הלאה? קניאל לא מסתיר שהנפקה ציבורית עדיין על השולחן. "תמיד האמנו שאפספלייר צריכה לעמוד יום אחד כחברה ציבורית, וההשקעה הזו היא צעד בנתיב הזה", אמר. העסקה עצמה עדיין ממתינה לאישורים רגולטוריים, ונמסר כי שותפים אסטרטגיים נוספים עשויים להצטרף בשלבי סגירה עתידיים.

עד שיגיע יום ההנפקה, 700 עובדים בהרצליה יכולים לנשום קצת - ולמשקיעים הוותיקים יש סוף סוף כסף בכיס.
אפספלייר גיוס הון קרנות הון סיכון שווי חברה טכנולוגיה

תגובות

רגע, שקט פה מדי

דעתך חשובה - תהיו הראשונים להגיב על הכתבה