נקודה
תל אביב
שמיים בהירים
24°
ירושלים 18°
חיפה 25°
באר שבע 22°
אילת 26°
מדורים
שימושי PLUS

איראן: ארה"ב נכנעה לכל דרישותינו במו"מ הגרעיני ומשקרת לעולם

ממשלת איראן טוענת שוושינגטון המציאה סעיפי פיקוח כדי לשווק את העסקה לציבור, ומזהירה: "האמריקאים יגלו שממשלם הטעה אותם"

מיכאל לוי
מיכאל לוי
ח' תמוז התשפ"ו
איראן: ארה"ב נכנעה לכל דרישותינו במו"מ הגרעיני ומשקרת לעולם
טהראן מאשימה: אמריקה קיבלה את כל תנאינו וכעת משקרת לעולם על תוכן ההסכם

ממשלת איראן יצאה במתקפה חריפה על ארצות הברית, וטענה כי וושינגטון נכנעה לכל התנאים שהציבה טהראן במסגרת המשא ומתן הגרעיני, אך מפיצה כעת מידע כוזב בנוגע לתוכן ההסכם - ומוכרת לעולם סעיפים שלפי האיראנים פשוט אינם קיימים בנוסח האמיתי.

לב האשמה האיראנית מתמקד בשני נושאים קונקרטיים שוושינגטון טוענת לכאורה שנכללו בהסכם: הביקורת של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית על המתקנים הגרעיניים האיראניים, וסעיף הנוגע לחקלאים. לפי טהראן, שני הסעיפים הללו הם המצאה אמריקאית שנועדה לאפשר לממשל לשווק את ההסכם פנימה לציבור האמריקאי ולמדינות המערב.

האיראנים מציגים את התמונה בצורה שאינה משתמעת לשתי פנים: אמריקה קיבלה מהם הכל, ובמקום להודות בכך בפומבי, היא בונה נרטיב שקרי שמציג את ההסכם כמאוזן או כהישג מערבי. מנקודת מבטה של טהראן, זו לא פרשנות שונה לאותה מציאות, אלא שקר מכוון.

הניסוח האיראני כולל אזהרה ישירה: "המציאות נחשפת ותיחשף לכולם." זו לא הצהרה ריקה. איראן שולחת אותה לשתי קהלים בו-זמנית - לציבור האמריקאי שיתגלה לו שממשלו הטעה אותו, ולמדינות האזור שמחכות לראות אם ההסכם אכן מגביל את התוכנית הגרעינית האיראנית.

מה שמעניין בהצהרה האיראנית הוא לא הטון, אלא התזמון. כשמדינה יוצאת בפומבי ומאשימה את הצד השני בשקרים עוד לפני שההסכם חתום ומיושם, היא בדרך כלל עושה אחד משניים: מכינה קרקע לפיצוץ עתידי, או מנסה לכפות על הצד השני לאשר בפומבי את הנסיגות שלו. שני הפירושים אינם נוחים לוושינגטון.

מול הטענות האיראניות, בולטת ההיעדרות של הכחשה אמריקאית מפורשת ורשמית לפרטים הספציפיים שציינה טהראן. שאלת הגישה של הסוכנות לאנרגיה אטומית היא לא עניין טכני שולי, אלא אבן הבוחן המרכזית של כל הסכם גרעיני שמבקש להיות אמין. אם גם בסעיף הזה יתברר שהאמריקאים הציגו מצג שווא, ההשלכות על אמינות ההסכם כולו יהיו כבדות.

ההיסטוריה של המשא ומתן הגרעיני עם איראן מלמדת דפוס מוכר: שני הצדדים מפרסמים גרסאות שונות להסכם אחד, כשכל צד מציג לבוחרים ולמדינות הברית שלו את מה שנוח לו. ה"הסכם" מ-2015 עבר בדיוק את המסלול הזה, עד שהמצב שנוצר הפך לבלתי ניתן לניהול. השאלה היא אם ממשל טראמפ, שהגיע לשלטון בחלקו על גב הביקורת של ההסכם ההוא, חוזר כעת על אותה שגיאה בנוסח שונה.

כרגע אין תגובה רשמית מאומתת מוושינגטון לפרטי ההאשמות האיראניות. הפער בין שתי הגרסאות צפוי לצוף שוב כשינסו שני הצדדים להציג לעולם מה בדיוק הוסכם - ומי באמת ויתר למי.

ההצהרה האיראנית מותחת עוד יותר את החוט הדק שעליו תלוי ההסכם, ומבטיחה שהמחלוקת על מה שקרה בחדרים הסגורים לא תסתיים בקרוב.
איראן ארצות הברית הסכם גרעיני הסוכנות לאנרגיה אטומית טהראן

תגובות

רגע, שקט פה מדי

דעתך חשובה - תהיו הראשונים להגיב על הכתבה