גל מימושים חריף הכה בבורסות ברחבי העולם, במיוחד במניות הטכנולוגיה והשבבים, על רקע שני חששות שהצטברו יחד: תמחור יתר של מניות הבינה המלאכותית לאחר חודשים של עליות חדות, ואיום של העלאת ריבית מצד הפדרל ריזרב. הנאסד"ק סיים את יום המסחר בירידה של כ-2.17%, מדד השבבים צנח בכ-8%, ה-S&P 500 איבד כ-1.4%, ואילו הדאו ג'ונס, שמכיל פחות מניות טכנולוגיה, סיים כמעט ללא שינוי.
הפגיעה החריפה ביותר נרשמה בדרום קוריאה, שם מדד הקוספי קרס בכמעט 10% ביום מסחר אחד, הירידה היומית השלישית בגודלה בתולדות המדד. מנגנון עצירת המסחר הופעל פעמיים במהלך היום בשל תנודתיות קיצונית, לאחר שהמדד ירד ביותר מ-8% בתוך-יום. מדד הקוסדאק, שמרכז מניות צמיחה וטכנולוגיה, צנח בכ-8% ויצא מתחת לרף 900 נקודות לראשונה השנה. ביום שכינו שם "יום שלישי השחור", מניות ענקיות הזיכרון SK Hynix וסמסונג ירדו ביותר מ-12% כל אחת, לאחר שהראשונה הודיעה שתאט את קצב הרחבת הייצור של שבבי ה-HBM4 המיועדים לבינה מלאכותית.
בוול סטריט בלטו הירידות במניות הזיכרון והשבבים. מיקרון צנחה ביותר מ-11%, יום אחד לאחר ששברה שיא. אנבידיה ירדה בכ-3%, AMD נחלשה בכ-6.2%, ואינטל איבדה כ-5.8%. ספייסX, שהפכה לאחד הסמלים הבולטים של גל ה-AI, ספגה ירידה נוספת של כ-3.5% לאחר שביום המסחר הקודם מחקה כ-401 מיליארד דולר משוויה. גם מניית גוגל המשיכה לרדת בכ-1%, יום אחרי ירידה של 5%, על רקע עזיבתו של ג'ון ג'אמפר, חוקר בכיר וזוכה פרס נובל, את Google DeepMind לטובת חברת הבינה המלאכותית אנתרופיק. עבור המשקיעים, עזיבה כזו אינה אירוע כוח אדם נקודתי בלבד, אלא איתות לעוצמת התחרות על טאלנטים בתחום.
לצד הלחץ בשוק המניות, גם ביטקוין ירד בכ-2% לכ-62,900 דולר, מה שמסמן ירידה רחבה יותר בתיאבון לסיכון. מחירי הנפט ירדו בנפרד: נפט ברנט נסחר סביב 76.45 דולר לחבית, ירידה של כ-1.9%, על רקע סימני התקדמות בשיחות בין ארה"ב לאיראן ומתן פטור של 60 יום מסנקציות הנפט. הירידה בנפט אמורה בדרך כלל לצנן חלק מהחששות האינפלציוניים, אך השוק התמקד בשלב זה יותר במכירות הטכנולוגיה.
המוקד של כל הדיון הוא מדד ה-PCE, מדד האינפלציה המועדף על הפד, שיתפרסם ביום חמישי בשעה 15:30 שעון ישראל. זהו הנתון שיקבע אם הפד ימשיך לאיים בהעלאת ריבית או שיעלה אותה בפועל. הפד שמר על הריבית בישיבה האחרונה, אך שידר טון קשוח יותר. נגיד הפד קווין וורש רמז שהאפשרות של העלאת ריבית עלתה על הפרק כבר בהחלטה הנוכחית, ומחצית מחברי הפד צופים לפחות העלאה אחת עד סוף השנה. שוק החוזים העתידיים על הריבית מגלם כעת הסתברות של יותר מ-85% להעלאת ריבית של 25 נקודות בסיס עד ספטמבר. בנק אוף אמריקה ודויטשה בנק כבר עדכנו את התחזיות שלהם בהתאם.
תחזיות השוק מצביעות על עלייה חודשית של כ-0.3% עד 0.4% במדד הליבה של ה-PCE במאי, לאחר עלייה מתונה יותר באפריל. הפד עצמו העלה את תחזית אינפלציית הליבה לשנת 2026 לכ-3.3%, רחוק מיעד ה-2%. נתון גבוה מהצפוי ביום חמישי יחזק את ההערכה שהריבית תישאר גבוהה זמן רב, ויכביד במיוחד על מניות הצמיחה הנסחרות במכפילים גבוהים. כשהמשקיעים משלמים מכפיל עתידי של כ-21 עד 22 על מדד S&P 500, כל שינוי קטן בציפיות הריבית מקבל השפעה גדולה יותר על המחירים.
הכלכלן הראשי של מיטב, אלכס זבז'ינסקי, סבור שהפד לא בהכרח ימהר לפעול. לדבריו, האינפלציה הנוכחית אינה בהכרח אינפלציה רגילה של ביקושים, ולכן העלאת ריבית עלולה להיות כלי פחות יעיל. "הפד עלול למצוא את עצמו במצב לא נוח: העלאת ריבית נוספת תתרום מעט בלבד לירידת האינפלציה, אבל עלולה לפגוע בצריכה הפרטית, בשוק העבודה ובנדל"ן", ציין זבז'ינסקי. בלידר שוקי הון, מצד שני, מציינים שהצריכה הפרטית בארה"ב עדיין מפתיעה לחיוב, אך מתחת לפני השטח כבר נראים חלקים חלשים יותר בכלכלה.
בבורסה בתל אביב נרשמה עמידות יחסית לעומת שאר השווקים. מדד ת"א 125 פתח בירידות של מעל 1%, נכנס ל"טריטוריית תיקון" שמשמעותה ירידה של 10% מהשיא שנרשם במאי, אך הצליח לצאת ממנה לקראת הנעילה וסיים בירידה קלה של 0.1% בלבד. יוני הוא חודש קשה לבורסה המקומית, עם ירידות שמגיעות עד כ-11.5% במדדי הדגל. מניית קמטק צנחה 10.8% ונובה איבדה 4.4%, בהמשך לחולשה הגלובלית בשבבים. מנגד, טבע קפצה 4.9% בראש מדד ת"א 35, ואנלייט עלתה 3.9%. הבנקים התחזקו ב-0.4%, המשך להתייצבות היחסית בסקטור.
גם בשוק המט"ח מורגש הלחץ. הדולר נסחר מעל 2.99 שקלים, לאחר שנגע לשעה קלה ברמת 3 שקלים. מאז שפל של 2.8 שקלים שנרשם בסוף מאי, נחלש השקל מול הדולר בכ-7% תוך חודש. שמואל קצביאן, אסטרטג ראשי בבנק דיסקונט, מסביר כי ההיחלשות נובעת בין היתר מחששות מהשלכות ההסכם בין ארה"ב לאיראן על מצבה האסטרטגי של ישראל, לצד התאמות שביצעו הגופים המוסדיים. כלכלני בנק "יוליוס בר" מציינים שמחזור ההשקעות המונע על ידי בינה מלאכותית ממשיך למשוך הון זר לארה"ב, ומעדכנים את תחזית הדולר לרמה חזקה יותר.
אנליסטים רבים מזכירים כי לא בהכרח מדובר בסיום מגמת ה-AI, אלא במימוש רווחים חד לאחר עליות ממושכות. קוספי, למשל, עלה בכ-90% מתחילת השנה גם לאחר הצניחה החריפה. אולם כל עוד מדד ה-PCE לא מתפרסם, וכל עוד הפד לא מבהיר את כיוונו, הצפי הוא שהתנודתיות תמשיך. אירוע מפתח נוסף השבוע הוא פרסום דוחות מיקרון אחרי נעילת המסחר, שיבחנו האם הביקוש לשבבי זיכרון לצרכי AI אכן חזק כפי שהשוק תמחר עד כה.
הנתון שיתפרסם ביום חמישי יכריע אם השווקים יתייצבו או ייכנסו לגל ירידות נוסף.
תגובות
רגע, שקט פה מדי
דעתך חשובה - תהיו הראשונים להגיב על הכתבה