נקודה
תל אביב
שמיים בהירים
31°
ירושלים 28°
חיפה 31°
באר שבע 31°
אילת 34°
מדורים
שימושי PLUS
הברית נגד וושינגטון

בלי דולר אחד: השיטה הסינית שמזרימה מיליארדים למשטר באיראן

בייג'ינג רוכשת נפט ביוואן, מממנת תשתיות ענק בטהרן - ומפעילה רשת "ספינות צללים" שפועלת מתחת לרדאר של ארצות הברית

מערכת נקודה
מערכת נקודה
ט' תמוז התשפ"ו
בלי דולר אחד: השיטה הסינית שמזרימה מיליארדים למשטר באיראן
איראן מכניסה מיליארדי דולרים דרך סין תוך עקיפת הסנקציות האמריקניות צילום: נוצר באמצעות AI

איראן וסין בונות ביחד מנגנון פיננסי סמוי שמאפשר לטהרן להמשיך לגרוף מיליארדי דולרים - למרות הסנקציות האמריקניות. לפי דיווחים, איראן הכניסה בשנת 2024 לבדה כ-43 מיליארד דולר מהכנסות נפט, כאשר רוב התשלומים בוצעו לא בדולרים אמריקניים אלא במטבע הסיני, היוואן.

הטריק פשוט ויעיל: במקום להעביר כסף ישירות לטהרן דרך בנקים שוושינגטון יכולה לפקח עליהם, הקונים הסינים של הנפט האיראני מפקידים את התשלום בישות הסינית המכונה "צ'וסין". אותה ישות מעבירה את הכספים לקבלנים סינים שמבצעים פרויקטים הנדסיים גדולים בתוך איראן - שדות תעופה, בתי זיקוק ופרויקטי תשתית נוספים. כך לא מועבר כסף ישיר לאיראן, אבל בפועל היא מקבלת שירותים ששוים מיליארדים.

מלבד זאת, איראן וסין מקיימות עסקאות חליפין ישירות שעוקפות לחלוטין את המערכת הבנקאית. דוגמה קונקרטית שעלתה מהדיווחים: העיר הסינית נינגבו סחרה בחלקי חילוף לרכב תמורת פיסטוקים איראניים. ללא בנק, ללא דולרים, ללא שום דרך לארצות הברית לעצור את הסחר הזה.

הסיפור לא נגמר שם. איראן מפעילה גם רשת של ספינות צללים שמשנעות נפט לסין. הספינות מכבות את מערכות האיכון שלהן כדי לטשטש את מקור המטען ולהקשות על המעקב הבינלאומי. מדובר בתשתית שלמה של הברחות שפועלת בשיטתיות ובקנה מידה תעשייתי.

מומחים מזהירים שהמעבר ליוואן פוגע ישירות ביכולת האמריקנית לאכוף סנקציות. ג'וש ליפסקי מה"אטלנטיק קאונסיל" הסביר זאת בבהירות: "כל המערכות המבוססות על יוואן מקלות על העקיפה של סנקציות אמריקניות. הן מעמעמות את היכולת של קהילת המודיעין האמריקנית לראות זרמים פיננסיים". השליטה האמריקנית נשענה בעבר על כך שרוב עסקאות הסחר עוברות דרך בנקים שוושינגטון יכולה לחסום - ואותה שליטה נשחקת.

הנתונים מבהירים עד כמה המגמה הזו אינה שולית. נתח היוואן בסחר העולמי שולש בחמש השנים האחרונות ועומד כיום על כ-6%, מה שהופך אותו למטבע השני בשימושו במימון סחר בעולם - אחרי הדולר וכבר לפני האירו האירופי. לסין יש גם כלים טכנולוגיים מתקדמים: מערכת התשלומים הסינית הידועה בשם CIPS, ופרויקט שמשתמש בבלוקצ'יין כדי להעביר גרסאות דיגיטליות של מטבעות מבלי לעבור כלל בבנקים אמריקניים. בינואר אפשרה בייג'ינג ליוואן דיגיטלי שמוחזק בבנקים סיניים לצבור ריבית, דבר שהופך אותו לאטרקטיבי עוד יותר עבור מדינות השותפות לסחר.

הרקע לכל זה הוא ברית אסטרטגית של 25 שנה שחתמו איראן וסין במרץ 2021, שנועדה להעמיק את הקשרים בין שתי המדינות כ"חומת מגן" מפני לחצים חיצוניים. המלחמה באוקראינה ב-2022 והסנקציות שהוטלו על רוסיה רק האיצו את המגמה - כשהסחר הרוסי-סיני עבר ברובו ליוואן ולרובל. מטרת סין אינה בהכרח להחליף את הדולר כמטבע העולמי, אלא לבנות "נתיבי סחר" חלופיים שיגנו עליה ממתקפות כלכליות אמריקניות - בדיוק כפי שקרה לרוסיה ואיראן.

בתמונה המלאה יש גם פרדוקס: הבית הלבן העניק לאחרונה באופן זמני אישור לאיראן למכור נפט ואף לקבל תשלומים בדולרים, כחלק מניסיון להגיע להסכם גרעיני חדש. בייג'ינג מצדה מצהירה שאינה מודעת לפרטי הסחר הספציפי ושיחסיה עם מדינות אחרות מתנהלים במסגרת החוק הבינלאומי. ואיראן, מצדה, נאלצת למכור את הנפט בהנחה ממוצעת של כ-13% מתחת למחיר השוק - מחיר שהיא משלמת על הסיכון שהסינים לוקחים.

הממשל האמריקני מודע לבעיה ומנסה להגיב בסנקציות על בתי זיקוק סיניים ובנקים. אבל כל עוד היוואן ממשיך לצמוח כמטבע סחר עולמי, וכל עוד הטכנולוגיה הפיננסית הסינית מתפתחת, יידרשו לוושינגטון כלים חדשים לגמרי כדי לאכוף את הלחץ הכלכלי שלה.

הקרב הפיננסי בין ארצות הברית לצמד איראן-סין רק מתעצם, ולפי כל הסימנים - הסנקציות האמריקניות יאלצו להתאים את עצמן למציאות גלובלית שונה מהיסוד.
איראן סין מנגנון פיננסי סנקציות אמריקניות יוואן

תגובות

רגע, שקט פה מדי

דעתך חשובה - תהיו הראשונים להגיב על הכתבה