גל חריג של מקרי קדחת הבהרות פוקד את המועצה האזורית עמק חפר. שישה ילדים מהאזור, רובם מגן ביישוב חרב לאת, טופלו בימים האחרונים במרכז הרפואי מאיר בכפר סבא ובמרכז הרפואי הלל יפה, לאחר שפיתחו חום גבוה ופריחה מפושטת המעלים חשד לקדחת הבהרות. שלושה מהם קיבלו תוצאת מעבדה חיובית המאשרת את האבחנה, ושלושת האחרים ממתינים לתוצאות הסרולוגיות. עקב צבר המקרים החריג הועבר דיווח למשרד הבריאות.
על פי הדיווחים, ארבעה מתוך ששת הילדים הגיעו למחלקה לרפואה דחופה ילדים במרכז הרפואי מאיר, ושניים מהם אושפזו לצורך טיפול והשגחה רפואית. האחרים פנו למרכז הרפואי הלל יפה. הילדים, כולם בגיל הגן, הגיעו כשהם סובלים מחום גבוה, כאבי ראש, פריחה בגוף ובכפות הידיים והרגליים, ובחלקם גם כאבי שרירים ובטן. לאחר האבחון קיבלו טיפול אנטיביוטי ייעודי.
עדי, אימו של נבו בן השש שחלה במחלה, תיארה ימים קשים: "התקשרו אלי מהגן ואמרו שהוא מתלונן על כאבי ראש. אחר הצהריים היה לו חום גבוה, וביום חמישי ראינו פריחה על הגוף ובכפות הידיים והרגליים. במיון הוא אושפז עם חשד לנשיכת קרצייה שמעבירה את קדחת הבהרות. אלו היו שלושה ימים קשים מאוד, הוא סבל מכאבים והיה כמו סמרטוט." תמר, אם לילדה נוספת מהגן שחלתה, הצביעה על קושי באבחון: "הרופאים בבדיקות הראשונות חשבו שמדובר בפשפשים או במחלת הפה והגפיים. גם אחרי שדיווחתי להם שיש ילדים מהגן שמאובחנים עם המחלה, עדיין לא קיבלתי הפנייה לבית החולים. רק כשהגענו למיון הבינו שזה כנראה קדחת הבהרות."
ד"ר רחל שצמן שטוירמן, מומחית למחלות זיהומיות בילדים במרכז הרפואי מאיר מקבוצת כללית, הסבירה כי מדובר במחלה הנגרמת על ידי חיידק ממשפחת הריקציות ומועברת באמצעות קרציות. "קרציות מצויות על כלבים, חיות בר, ציפורים ובאזורי צמחייה ברחבי הארץ. תקופת הדגירה של המחלה נעה בין שלושה ל-14 ימים ממועד העקיצה", הסבירה. לדבריה, ברוב המקרים המחלה חולפת ללא סיבוכים, אך חשוב לזהות אותה בזמן ולהתחיל טיפול אנטיביוטי מוקדם ככל האפשר. "חשוב להבהיר כי המחלה אינה מדבקת מאדם לאדם", הדגישה.
פרופסור מרים וינברגר, יועצת למחלות זיהומיות במכבי שירותי בריאות, הוסיפה כי אצל ילדים מדובר ברוב המקרים במחלה קלה יחסית. "הילדים שחלו בה ירגישו תסמינים של מחלה ויראלית ולא כולם יגיעו למצב של אשפוז. נדיר מאוד שיש סיבוכים במחלה אצל ילדים, אך צריך להיות עירניים", אמרה. לעומת זאת, מומחים אחרים הזהירו כי אבחון מאוחר עלול להוביל לסיבוכים משמעותיים ואף למצבים מסכני חיים, ובמיוחד בקרב מבוגרים ואנשים עם מחלות רקע.
המועצה האזורית עמק חפר ביצעה בדיקות סביבתיות מקיפות בשני הגנים ובסביבתם. לפי הודעת המועצה, בדיקות המעבדה חזרו תקינות לחלוטין וללא ממצאי קרציות. "מיד ברגע שעלה החשש, ועוד לפני שהתקבלו תוצאות הבדיקות, פעלנו ללא דיחוי. הילדים הועברו למבנים חלופיים ובגנים בוצעו פעולות הדברה, ריסוס וגיזום יסודיות של העשבייה", נמסר מהמועצה. לדבריה, המקרים התגלו בגן ציבורי ובגן פרטי הנמצאים באזורים גאוגרפיים שונים ואינם סמוכים זה לזה, ולפיכך גורמי המקצוע מעריכים כי ההדבקה לא התרחשה בתוך מסגרות החינוך עצמן אלא במרחבים הפתוחים באזור.
ההורים אינם מרוצים מהמענה. עדי הצביעה על ליקויים: "לא יכול להיות ששישה ילדים חולים ורק מרססים מסביב. היו אמורים לסנן את החול או להחליף אותו, וזה לא קרה. העשבייה ליד הגן עדיין עומדת גבוהה." תמר הוסיפה: "לקחו חמישה ימים עד שריססו, ויש עדיין מלא עשבייה שיכולים להיות בה נחשים וקרציות." ההורים מציינים גם כי תהליך השגת האנטיביוטיקה הספציפית לילדים היה מסורבל.
המחלה נחשבת לעונתית ושכיחה יותר בחודשי האביב והקיץ, עת אנשים וילדים מבלים זמן רב בשטחים פתוחים. הקרציות נפוצות בעיקר באזורים בעלי צמחייה גבוהה ועשבייה צפופה, ועשויות להימצא בפארקים, בשטחים פתוחים, בגינות פרטיות ועל חיות מחמד. הסכנה טמונה בכך שעקיצת הקרצייה אינה כואבת בדרך כלל, ולכן רבים אינם מודעים לה כלל.
המומחים קוראים להורים לבצע בדיקה יסודית של גוף הילדים לאחר חזרה מטיולים וגינות ציבוריות, תוך תשומת לב לקפלי עור, בתי שחי, מאחורי האוזניים וקו השיער. "המסר החשוב ביותר הוא להיות ערניים אך לא להיכנס לפאניקה", נמסר ממרכז הרפואי מאיר. "אם יש חום ופריחה על כפות הידיים, זה לא בהכרח ויראלי וצריך לפנות מיד לבדיקה", הוסיפה עדי.
תוצאות המעבדה של שלושת הילדים הנותרים צפויות להתקבל בימים הקרובים, ומשרד הבריאות ממשיך לעקוב אחר ההתפתחויות באזור עמק חפר.
תגובות
רגע, שקט פה מדי
דעתך חשובה - תהיו הראשונים להגיב על הכתבה