נקודה
תל אביב
מעונן חלקית
27°
ירושלים 21°
חיפה 27°
באר שבע 25°
אילת 27°
מדורים
שימושי PLUS

הביטקוין צולל מתחת ל-60 אלף דולר: המשקיעים בורחים למניות AI

פדיונות של מיליארדי דולרים מקרנות הסל, כסף שזורם למניות הבינה המלאכותית, וסוחרים שמהמרים על ירידות נוספות - כל מה שצריך לדעת על המשבר הנוכחי בשוק הקריפטו

מערכת נקודה
מערכת נקודה
י"א תמוז התשפ"ו
הביטקוין צולל מתחת ל-60 אלף דולר: המשקיעים בורחים למניות AI
ביטקוין שוב מתחת ל-60 אלף דולר: השפל של שמונה חודשים ומי אשם בנפילה

הביטקוין צנח השבוע אל מתחת לרף ה-60,000 דולר, ורשם את הרמה הנמוכה ביותר שלו מאז אוקטובר 2024. במהלך השבוע הוא נגע בשפל של 58,995 דולר, ובסך הכל איבד מאז שיאו ההיסטורי של 126,198 דולר, שנרשם בתחילת השנה, יותר מ-52% מערכו. זו הפעם השלישית השנה שהמטבע הדיגיטלי הפופולרי נסחר מתחת לסף הפסיכולוגי הזה.

הנתונים מציירים תמונה מורכבת: מצד אחד, חלק מהמטבעות הדיגיטליים מציגים מגמה חיובית בימים האחרונים, עם עליות של כ-2% בביטקוין ובאת'ריום. מצד שני, מטבע הריפל ירד ב-8.15% בשבוע האחרון ונסחר כעת ב-1.07 דולר, בעוד שהאת'ריום עצמו צנח ב-12% בשבוע האחרון ונסחר סביב 1,570 עד 1,632 דולר. שוק הקריפטו כולו נמצא כבר כשמונה חודשים במגמת ירידה.

מי שמחפש הסבר לנפילה ימצא כמה גורמים שפועלים במקביל. הראשון והבולט ביותר הוא יציאת הכסף המוסדי: קרנות הסל על הביטקוין הנסחרות בארה"ב רשמו פדיונות של כמעט 3 מיליארד דולר מתחילת יוני, ולפי נתונים נוספים מדובר בסך כולל של יותר מ-6 מיליארד דולר שנמשכו ממוצרים אלה. סך הנכסים המוחזקים בקרנות הסל על הביטקוין ירד מ-113 מיליארד דולר בסוף השנה שעברה ל-77.5 מיליארד דולר כיום. זה רצף הפדיונות הארוך ביותר מאז 2024.

לאן הולך הכסף? בעיקר למניות הבינה המלאכותית. בעוד שהביטקוין נאבק לשמור על ערכו, מניות ה-AI הפכו לסיפור החם של וול סטריט, ומנהלי קרנות מעדיפים להעביר לשם את ההון. מריון לאבור, אנליסטית מחקר של דויטשה בנק, הסבירה שהשינוי בהרכב הקונים בשוק הביטקוין הוא קריטי: "כשהקונים הם מנהלי כספים, קרנות סל וחברות ציבוריות, הם מגיבים אחרת. אם אפיקים אחרים אטרקטיביים יותר, הם לא ימהרו לאסוף." בניגוד לשנים קודמות, משקיעים פרטיים כבר לא ממהרים לרכוש בכל ירידה חדה.

גורם נוסף שמכביד על השוק הוא סביבת הריבית הגבוהה. הבנקים המרכזיים מאותתים על כוונתם להותיר את הריבית ברמה גבוהה לזמן ממושך, מה שדוחף הון לאפיקים המייצרים תשואה שוטפת. ביטקוין, שאינו מחלק דיבידנד או ריבית, נפגע בסביבה כזו. בנוסף, לחצים אינפלציוניים הנובעים מהמתיחות עם איראן שמרו על הפדרל ריזרב ממריץ, מה שמקשה על שוקי הנכסים הספקולטיביים.

מבחינה טכנית, הביטקוין נסחר כעת מתחת לממוצע הנע ל-200 שבועות, הנמצא באזור ה-62,400 דולר, שנחשב אינדיקטור מרכזי לסוחרים רבים לבחינת המגמה לטווח הארוך. שהייה ממושכת מתחת לרמה זו מזינה את הסנטימנט השלילי. בנוסף, מחר צפויות לפקוע אופציות ביטקוין בהיקף של כ-10 מיליארד דולר בבורסת דריביט, המהווים כ-37% מכלל החוזים הפתוחים, מה שעלול ליצור תנודתיות נוספת בטווח הקצר.

סוחרי האופציות כבר מצביעים על חשש לירידות נוספות. קרן הסל הגדולה על הביטקוין רשמה נפח מסחר של כמעט 1.1 מיליון אופציות ביום אחד, כפול מהממוצע של 30 יום. מתוכן, 275,000 אופציות מכר נרכשו לעומת 129,000 אופציות רכש בלבד. לפי מחירי האופציות לסוף יולי, קיים סיכוי של כ-48% שמחיר הביטקוין ייפול בעוד 10% עד סוף החודש הבא.

הלחץ בשוק מורגש גם בחברת סטרטג'י, שהפכה לסמל של מודל ה"אוצר הביטקוין" התאגידי. מניות החברה, שנוסדה על ידי מייקל סיילור, ירדו ביותר מ-38% בחודש האחרון לאחר שנסחרו מעל 400 דולר בתחילת 2025. החברה רשמה לאחרונה מכירה של 32 ביטקוין, הראשונה מאז 2022, ואף שמדובר בכמות זניחה ביחס להחזקותיה הכוללות, האות הסמלי הדאיג משקיעים. הביטקוין נסחר כעת מתחת לעלות הממוצעת של סטרטג'י שעומדת על 75,699 דולר למטבע.

עם זאת, יש גם נקודת אור אחת: הירידה הנוכחית מתונה יותר מהקריסות שאפיינו משברי קריפטו קודמים. סם קאלהן, מנהל אסטרטגיית הביטקוין בחברת אורנג'בי-טי-סי, הסביר זאת בכניסת המשקיעים המוסדיים: "הביטקוין לא תנודתי כמו שהיה בשווקי דובים קודמים כי בסיס המשקיעים גדול יותר, נזיל יותר, ומוסדי יותר."

מה צפוי בהמשך? השוק עוקב אחרי מספר גורמים. חוק הבהירות, שאמור להסדיר רגולטורית את שוק הקריפטו בארה"ב, זקוק לאישור תוך כחמישה שבועות לפני פגרת הקיץ של הקונגרס. אם יחמיץ את החלון הזה, הדיון יידחה לסתיו. בשבוע הראשון של יולי, לאחר סגירת הספרים הרבעוניים, צפוי השוק לחזור לרמות נזילות רגילות, מה שיאפשר לבחון באופן מהימן יותר אם המגמה השלילית נמשכת או שמדובר בתיקון זמני.

ביטקוין עמד כבר בירידות קשות בעבר והתאושש, אבל הפעם הסיפור שונה - השוק כבר לא מסתמך על קהילת האמונה הישנה, אלא על כסף מוסדי שמחפש תשואה, ועד שהרוח תשתנה, הלחץ על המחיר צפוי להימשך.
ביטקוין מטבעות דיגיטליים קרנות סל נפילת שוק הקריפטו מניות בינה מלאכותית

תגובות

רגע, שקט פה מדי

דעתך חשובה - תהיו הראשונים להגיב על הכתבה