נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ פרסם ביום שישי האשמה חריפה כלפי איראן: הרפובליקה האסלאמית שיגרה לפחות ארבעה כטב"מי תקיפה חד-כיווניים לעבר ספינות שחצו את מצר הורמוז. אחד מהם פגע פגיעה ישירה באוניית מטען. טראמפ לא היסס לנסח את מסקנתו: "ברור שמדובר בהפרה מטופשת של הסכם הפסקת האש שלנו".
הפוסט פורסם ברשת החברתית Truth ועורר גלים מיד עם פרסומו. לפי טראמפ, אחד הכטב"מים הצליח לפגוע פגיעה ישירה ב"סיפון העליון של ספינת מטען גדולה ויקרה מאוד". נגרם נזק לספינה, אך היא הצליחה להמשיך בדרכה. שלושת הכטב"מים האחרים יורטו על ידי הכוחות האמריקאיים לפני שהגיעו למטרותיהם.
לפי המידע שהצטבר, התקיפה עצמה אירעה ביום חמישי - יום לפני פרסום הפוסט של טראמפ. הפנטגון אישר את פרטי המתקפה בהצהרה רשמית וקבע כי מדובר בהפרה של הסכמות שהושגו עם איראן, מה שמחדד את הרצינות שבה ממשל טראמפ מתייחס לאירוע. עד שעות הצהריים לא נמסרה כל תגובה רשמית מטהראן.
טראמפ לא מסר פרטים על זהות הספינה שנפגעה, על מיקומה המדויק במצר, או על נפגעים באירוע. גם שאלת הזמן המדויק של התקיפה נותרה ללא מענה רשמי. מה שכן ברור הוא שמדובר באירוע שטראמפ בחר לחשוף בפומבי, בעצמו, בניסוח תקיף ומחושב.
הרקע לאירוע אינו מנותק מהמציאות האזורית. מצר הורמוז הוא עורק ספנות קריטי שדרכו עובר כחמישית מסחר הנפט הגלובלי. שליטה בו, או הפרעה אליו, מהווה כלי לחץ מרכזי בידי איראן בכל משבר מול המערב. הפנייה האיראנית לכטב"מים חד-כיווניים, המוכרים מהזירה האוקראינית והמזרח-תיכונית, מעידה על בחירה בנשק זול, קשה ליירוט ומקשה על ייחוס מיידי ומוכח.
הנקודה הרגישה יותר בפוסט של טראמפ היא ההתייחסות ל"הסכם הפסקת האש". זהו רמז גלוי לכך שבין ארה"ב לאיראן קיים הסדר כלשהו, בין אם רשמי ובין אם בלתי רשמי, שבמסגרתו איראן התחייבה לאפוק את פעולותיה. התקיפה על ספינת המטען מוצגת על ידי טראמפ כהפרה מכוונת של אותו הסדר. השאלה מה בדיוק כולל הסכם זה, ואיזו תגובה הוא מתיר, נותרת פתוחה.
לדברי טראמפ, ההסכם נועד לצמצם את הפעילות הגרעינית של טהראן ולהבטיח יציבות אזורית - מטרות שהמתקפה ביום חמישי מציבה כעת בסימן שאלה גדול. טראמפ הוסיף כי איראן מנסה באופן שיטתי לערער את היציבות במזרח התיכון באמצעות פעולות מסוג זה.
ההחלטה לפרסם את הפוסט בעצמו, בלי להסתפק בהודעת הבית הלבן או בריפרוף של דובר, היא בחירה פוליטית. טראמפ ממסגר את האירוע כהפרה ישירה שלו, כמי שחתם על הסכם ואיראן בוחרת לרמות אותו. זה לא רק הצהרה ביטחונית. זו הצהרת כוונות.
בשלב זה לא נמסרה תגובה רשמית מטהראן לאשמות. גם הפנטגון לא פרסם עדכון נפרד. האירוע לא גרר עד כה הכרזה על צעדי תגובה אמריקאיים, אם כי ניסוח כמו "הפרה מטופשת" אינו בדרך כלל מבשר שתיקה ממושכת מצד הנשיא.
הכדור כעת נמצא בצד האיראני: האם תהיה הכחשה, שתיקה, או הסלמה נוספת. כל אחת מהאפשרויות תעצב את השאלה הגדולה יותר - האם הסכם הפסקת האש בין ארה"ב לאיראן, כפי שמגדיר אותו טראמפ, עדיין קיים.
ארצות הברית לא הכריזה על צעדי תגובה מיידיים, אך הנוסח החריף של טראמפ מעיד שהאירוע לא ייסגר בשקט.
תגובות
רגע, שקט פה מדי
דעתך חשובה - תהיו הראשונים להגיב על הכתבה