ארצות הברית תקפה יעדים איראניים במזרח התיכון ביום שישי, בתגובה ישירה להתקפת רחפן איראנית על אוניית מטען סינגפורית במצר הורמוז. דונלד טראמפ הצדיק את התקיפות וקרא לפעולה האיראנית "הפרה טפשית" של הפסקת האש שנכנסה לתוקפה לאחרונה בין שני הצדדים.
צילום: AIהפיקוד המרכזי של הצבא האמריקני הודיע כי התקיפות כללו מאגרי טילים ורחפנים איראניים, וכן אתרי מכ"ם חופיים. לפי הפיקוד המרכזי, "התוקפנות הבלתי מוצדקת נגד השיט המסחרי על ידי הכוחות האיראניים הפרה בבירור את הפסקת האש", ועוד הוסיפו כי "ההתנהגות המסוכנת של איראן פגעה בחופש הניווט במסדרון הסחר הבינלאומי הקריטי".
האירוע שהצית את המשבר התרחש ביום חמישי, כשאוניית המטען M/V Ever Lovely תחת דגל סינגפור עזבה את מצר הורמוז לאורך חוף עומאן. איראן שיגרה לעברה רחפן חד-סטרי שפגע בגשר הסיפון. הגוף הימי הבריטי לפעולות סחר אישר כי כלי השיט נפגע בצידו הימני, אך לא דווח על נפגעים ואיש לא נפגע.
טראמפ כתב ברשת החברתית שלו כי הרחפן פגע בסיפון העליון של האונייה וגרם לנזקים, אך האונייה הצליחה "להמשיך בדרכה". "הפלנו שלושה רחפנים נוספים", ציין טראמפ, וכינה את ההתקפה האיראנית "הפרה טפשית" של הסכם הפסקת האש הקיים. עוד לפני ההכרזה הרשמית על התקיפות, כשנשאל אם ייתכנו השלכות לטהראן, השיב טראמפ בסתמיות: "תגלו". סגן הנשיא ג'יי די ונס הוסיף ביום שישי בערב הודעה ברשתות החברתיות שבה קרא לאיראן "להרים את הטלפון" אם יש לה מחלוקות על תנאי הפסקת האש. "אבל אלימות תיענה באלימות," כתב ונס - דברים שנתפסו כהזהרה חדה שהמדיניות האמריקאית לא תסבול המשך פגיעות בכלי שיט מסחריים.
משמרות המהפכה האיראניות הודיעו דרך הטלוויזיה הממלכתית כי תגובתן לתקיפות האמריקניות תהיה "מהירה ומכרעת", וטענו שהדפו בהצלחה את המתקפה. בנוסף, המשמרות המהפכניות טענו כי תקפו עמדות אמריקאיות באזור המפרץ הפרסי, והכריזו כי דחו תקיפה אמריקאית על אי סיריק הממוקם על חופי מצר הורמוז. אולם תוך זמן קצר, לשכת יחסי הציבור של משמרות המהפכה הכחישה מכל וכל את הדיווח, וסוכנות הידיעות הממלכתית האיראנית "פארס" דיווחה כי לא הוצא כלל הצהרה רשמית בנוגע לתקיפות האמריקניות.
ראש ועדת הביטחון הלאומי בפרלמנט האיראני תקף את טראמפ בחריפות, וטען כי הנשיא האמריקני מפגין "אי-מחויבות לעקרונות המשא ומתן ולהפסקת האש". לדבריו, "ההפרה הפרועה של הפסקת האש" תוביל ל"חרטה ונסיגה" מצד ארצות הברית. הצהרה זו מחדדת את עומק המשבר הדיפלומטי שהתעורר בעקבות האירוע.
הפיקוד המרכזי הדגיש כי כוחותיו ממשיכים לספק ליווי ותיאום מעבר בטוח לכלי שיט מסחריים החוצים את המצר, וציין שהצבא האמריקני "נשאר נוכח וערני" כדי להבטיח שכל ההסכמות עם איראן יכובדו ויישמרו במלואן.
המתיחות מתרחשת בזמן שמשא ומתן בינלאומי על הסכם חדש עם איראן נמשך מאחורי הקלעים. ההסכם הזמני שהושג בין שני הצדדים שבוע קודם לכן כולל מסגרת של 60 יום לגיבוש הסדר מלא, שיכלול בין היתר את שאלת המעבר במצר הורמוז ואת עתיד מלאי האורניום המועשר של איראן. ההחלפה הצבאית בין שתי המעצמות מעיבה על הסיכויים לפריצת דרך דיפלומטית ומשאירה את אזור מצר הורמוז, אחד המסדרונות הסחר החשובים בעולם, תחת עננה של חוסר יציבות.
בשלב זה לא ברור אם הצדדים יבחרו להסלים את העימות או לחזור לשולחן המשא ומתן, כשכל צד ממתין לצעד הבא של האחר.
תגובות
רגע, שקט פה מדי
דעתך חשובה - תהיו הראשונים להגיב על הכתבה