נקודה
תל אביב
שמיים בהירים
25°
ירושלים 22°
חיפה 25°
באר שבע 23°
אילת 29°
מדורים
שימושי PLUS

איראן מנסה לשלב את עתיד חמאס בשיחות הגרעין מול ארה"ב

דיווח: טהרן מנצלת את המגעים בשווייץ כדי להתערב בעזה וביו"ש. שר החוץ האיראני עדכן בכיר בחמאס והבטיח - "לא שכחנו אתכם"

מיכאל לוי
מיכאל לוי
י"ב תמוז התשפ"ו
איראן מנסה לשלב את עתיד חמאס בשיחות הגרעין מול ארה"ב
איראן מנסה לגרור את הסוגיה הפלסטינית לתוך ההסכם הגרעיני עם ארה"ב

איראן לא מסתפקת בהסדרת הזירה הגרעינית שלה. מקור דיפלומטי המעורה בפרטי השיחות בין ארצות הברית לאיראן חשף כי במהלך המשא ומתן שהתקיים בשווייץ, דאגה המשלחת האיראנית להכניס לדיון גם את המצב ביהודה ושומרון וברצועת עזה. המהלך לא היה מקרי: מדובר בניסיון מחושב לשכפל מודל שלפי הערכת טהראן עבד לה בלבנון.

לפי אותו מקור דיפלומטי, איראן רואה בהסדרת הזירה הלבנונית הצלחה שלה. היא משוכנעת שהצליחה לקשור בין הנושא הגרעיני לבין מצב חיזבאללה בלבנון, וכעת היא מנסה לחזור על אותה תרגיל גם ביחס לפלסטינים. במילים אחרות: להפוך את העתיד של חמאס ביהודה ושומרון ורצועת עזה לחלק מהמשא ומתן מול הבית הלבן.

כדי לסגור את המעגל, שר החוץ האיראני עבאס עראקצ'י קיים השבוע שיחת טלפון עם בכיר חמאס באסם נעים. עראקצ'י הבטיח לנעים כי "איראן לא שכחה את הפלסטינים" וכי היא מעלה את עניינם בכל הזדמנות, לרבות מול המתווכים. נעים מצידו שיבח את טהראן על ההבנות שהושגו מול האמריקנים ועל "עמדותיה התומכות בפלסטינים".

הפרסום חושף משהו שהבית הלבן בוודאי לא ממהר לאשר: שיחות שהוצגו כטכניות ומוגבלות לנושא הגרעין, כבר כוללות דיון שאיראן יזמה בו לגבי הזירה הפלסטינית. אם ירוץ הדפוס הלבנוני גם כאן, הכוונה היא שהסכם כולל עם טהראן יעניק לה עמדות מיקוח לגבי עתיד הרשות הפלסטינית, חמאס ואיזון הכוחות ביהודה ושומרון.

עיקר הדיונים שהתקיימו עד כה בשווייץ התמקד בזירה הלבנונית, אך עצם ניסיונה של איראן להכניס את הסוגיה הפלסטינית לשולחן מעיד על ביטחון עצמי גדל. אחרי שנים של לחץ, סנקציות ומכות שספג ציר ההתנגדות, טהראן מרגישה שהרוח השתנתה. והיא ממהרת לנצל כל רגע כזה.

חשוב להבין מה עומד מאחורי המהלך הזה: איראן לא פועלת מתוך אהבת ישראל לפלסטינים. היא פועלת מתוך ריאלפוליטיק קרה. שמירה על השפעה בעזה וביהודה ושומרון מבטיחה לה מינוף מתמשך מול ישראל, גם אם יחתם הסכם גרעיני שיסיר חלק מהסנקציות. זו ביטחון לאומי איראני, לא פרויקט הומניטרי.

מישראל עדיין לא נמסרה תגובה רשמית לפרסומים. ברקע, ממשלת נתניהו עקבה בחשדנות אחרי השיחות בשווייץ, מתוך חשש שהסדר אמריקאי-איראני יעקוף את האינטרסים הישראליים ויחליש את יכולת הפעולה הצבאית מול איראן ושלוחותיה.

השאלה האמיתית היא עד כמה הבית הלבן מוכן ללכת לאיראן לקראת בנושא הפלסטיני. עד כה, מינהל טראמפ הציג קו קשוח יחסית כלפי חמאס ותמיכה בישראל. אם איראן אכן תצליח להחדיר את נושא עזה ויהודה ושומרון לטקסט של הסכם עתידי, מדובר בתפנית דרמטית שיהיה לה מחיר אסטרטגי כבד לישראל.

כל עוד ממשיכות שיחות הגרעין, איראן תמשיך ללחוץ לרחב את היריעה ולהכניס שחקנים נוספים לשולחן - ועזה, כך נראה, היא הכרטיס הבא שטהראן מתכוונת לשחק.
איראן משא ומתן זירה פלסטינית יהודה ושומרון חמאס

תגובות

רגע, שקט פה מדי

דעתך חשובה - תהיו הראשונים להגיב על הכתבה