ארצות הברית ואיראן הגיעו להסכמה על מפת דרכים להשגת הסכם סופי בתוך 60 יום. ההודעה נמסרה בתום המושב הראשון של השיחות בדרג הבכיר שהתקיים באתר הנופש ההררי בורגנשטוק שבשווייץ, בתיווך קטאר ופקיסטן. ההסכמות פורסמו בהודעה משותפת של שתי המדינות המתווכות, שמשרד החוץ של קטאר הוציא לפרסום.
הפתיחה של הסבב הייתה מתוחה במיוחד. טהרן הודיעה בתחילת הדרך כי סגרה מחדש את מצר הורמוז, ונשיא ארצות הברית דונלד טראמפ חזר ואיים לחדש את התקיפות נגד איראן. למרות האווירה המורכבת, השיחות נמשכו ובסופן פורסמה ההסכמה הרחבה.
לפי ההודעה המשותפת, הוקמה ועדה בדרג בכיר שתספק פיקוח פוליטי על תהליך התיווך. ראשי צוותי המשא ומתן ידווחו לוועדה הבכירה ויובילו קבוצות עבודה נפרדות שיתמקדו בנושאי הגרעין, הסנקציות, וכן קבוצת מעקב ויישוב מחלוקות - במטרה להבטיח יישום יעיל של מזכר ההבנות שנחתם בין הצדדים.
בנוסף למסגרת הגרעינית, הוקם ערוץ תקשורת ישיר בין ארצות הברית לאיראן, שנועד למנוע תקריות ואי-הבנות ולהבטיח מעבר בטוח של כלי שיט מסחריים דרך מצר הורמוז. ערוץ זה נחשב לאחת ההסכמות הפרקטיות הבולטות שיצאו מהסבב הראשון.
אחת ההחלטות המשמעותיות ביותר שיצאו מהשיחות נוגעת ללבנון: הצדדים הסכימו על הקמת תא למניעת חיכוך בין ארצות הברית, איראן ורפובליקת לבנון, בהנחיית המדינות המתווכות. המטרה המוצהרת היא להבטיח את קיום הפסקת הפעילות הצבאית בלבנון על פי מזכר ההבנות. ישראל לא נכללה במנגנון ולא הוזכרה בהודעה.
שר החוץ האיראני עבאס עראקצ'י הגיב להסכמות ברשתות החברתיות וציין כי איראן השיגה בשיחות פטורים על יצוא נפט ומוצרים פטרוכימיים, שחרור של חלק מהנכסים המוקפאים, והסרת המצור. עראקצ'י הוסיף כי "התיווך הבלתי נלאה של פקיסטן וקטאר הניב התקדמות משמעותית בדרך לסיום המלחמה בלבנון". לגבי תא מניעת החיכוך בלבנון כתב שר החוץ האיראני: "זה יהיה המבחן האמיתי הראשון".
משרד החוץ של איראן מסר אף הוא כי "הושגה התקדמות טובה בשיחות בשווייץ", וכי הצוותים הטכניים ימשיכו בעבודתם. לפי ההודעה, השיחות הטכניות יימשכו במשך שאר השבוע אף הן באתר בורגנשטוק.
במקביל לדיווחים על ההסכמות, הרמטכ"ל רב-אלוף אייל זמיר אמר בדיונים סגורים כי נסיגה מהקו הצהוב בלבנון תחזיר את איום הפשיטה של חיזבאללה. לדבריו, צה"ל יצא לפעולה בדרום לבנון כדי להסיר שני איומים מרכזיים - איום הנ"ט ואיום הפשיטה, שמטריד במיוחד את תושבי קו העימות מאז אוקטובר 2023. "המשמעות של חזרה מהקו הצהוב היא לראות שוב את מחבלי חיזבאללה מעבר לגדר", אמר זמיר.
השיחות בין שתי המדינות ימשכו השבוע ברמה הטכנית, כשהמסגרת שסוכמה במושב הראשון אמורה להנחות את הצדדים בדרכם להסכם הסופי שאמור להיות מושג תוך 60 יום.
השיחות הטכניות נמשכות השבוע בבורגנשטוק, כשהשאלה המרכזית היא האם המנגנונים שהוקמו יעמדו במבחן הביצוע - ובמיוחד תא מניעת החיכוך בלבנון, שישראל אינה שותפה בו.
תגובות
רגע, שקט פה מדי
דעתך חשובה - תהיו הראשונים להגיב על הכתבה