נקודה
תל אביב
שמיים בהירים
27°
ירושלים 24°
חיפה 27°
באר שבע 27°
אילת 30°
מדורים
שימושי PLUS
משפטי הראווה בטהרן

איראן תולה מפגינים: "הודו בריגול לישראל תחת עינויים"

צעירים שהשתתפו במחאות נגד השלטון מובאים להליכי בזק ללא ייצוג משפטי עצמאי, ונידונים למוות לאחר אלימות קשה בכלא

מיכאל לוי
מיכאל לוי
ז' תמוז התשפ"ו
איראן תולה מפגינים: "הודו בריגול לישראל תחת עינויים"
טהרן מוציאה להורג מתנגדים בעילת ריגול בדויה

המשטר האיראני מאיץ בחודשים האחרונים את גל הוצאות להורג של מתנגדים פוליטיים, ומשתמש באישומים מפוברקים של "ריגול" ו"בגידה" כדי לחסל אנשים שהשתתפו בהפגנות. המסר ברור: כל מי שרים ידו על השלטון - יומת.

אחד המקרים המזעזעים שנחשפו הוא סיפורו של נאסר באקרזאדה, בן 26, שחלם לשוב ולנהל את חנות הטלפונים הניידים שלו. באקרזאדה הוצא להורג באשמת ריגול עבור ישראל - אישום שהכחיש בתוקף, ופרקליטו טען בפה מלא כי אין לו כל ביסוס ראייתי. חברו לתא, חמיד צ'פאתי, תיאר את שאיפותיו הפשוטות: "הוא רק רצה לחיות, לעבוד, ולשמח את הוריו".

לצד באקרזאדה הוצא להורג גם מהראב עבדאללה-זאדה, ספר מכפר סמוך שנפגש עם באקרזאדה בכלא אורמיה לאחר שהשניים נעצרו בעקבות הפגנות זכויות הנשים. עבדאללה-זאדה הואשם ברצח חבר במיליציית הבסיג', אך בשיחה מוקלטת שנחשפה תיאר את שעבר: "מהיום הראשון למעצרי, הופעל נגדי אלימות, עינויים ואיומים, ואולצתי לתת הודאות שהיו כולן שקריות".

עבדאללה-זאדה חזר והכחיש את האשמות: "אף אחד מהאישומים שהובאו נגדי אינו נכון. הם יודעים זאת, ואלוהים יודע זאת. אני חף מפשע". צ'פאתי, שחלק עמם תא, תיאר את האובדן בדברים שבורים: "כשניתן גזר הדין למהראב, הם הרגו את כל האנרגיה הזו לחיים, ואת הצחוקים האלו גם".

קארן קרמר מהמרכז לזכויות אדם באיראן חשפה את השיטה הבסיסית של המשטר: "לאף אחד מהאנשים האלו לא ניתן עורך דין עצמאי". קרמר הוסיפה כי "קיימות הפרות חמורות של הליך הוגן, והם מועברים בחיפזון דרך בתי המשפט המהפכניים". במילים אחרות - לא מדובר במשפטים, אלא בהליכי חיסול עם תפאורה משפטית.

גל הדיכוי הנוכחי צמח מתוך הפגנות ענק שפרצו בינואר, שבמסגרתן הרג המשטר אלפי מפגינים שדרשו שינוי פוליטי מקיף על רקע כלכלה קורסת. למרות ניסיונות תמיכה במפגינים מצד ארצות הברית, המשטר שרד - ולאחר תום הלחימה עם ישראל וארצות הברית, חידש את הדיכוי ביתר שאת.

הנתונים שמציגים אנשי המשטר בעצמם מספרים את הסיפור: אחמד-רזא ראדאן, ראש פיקוד אכיפת החוק, הצהיר כי אלפי "בוגדים ומרגלים" נעצרו בחודשים האחרונים - מספרים שבפועל מתארים גל מעצרים רחב של אנשים שלא עשו דבר מלבד לצאת לרחוב. ראש הרשות השופטת, גולאם חוסיין מוהסני-אג'אי, הבהיר בסוף אפריל את הכוונה הפוליטית: מקרים של שיתוף פעולה עם "משטרים תוקפניים" יטופלו "באופן נחרץ וללא רחמים תחת החוק" - הגדרה עמומה מספיק כדי להכיל כל אחד.

הדפוס ברור: ספר, מוכר טלפונים, כל אחד שיצא להפגנה - יכול למצוא את עצמו בכלא עם כתב אישום של ריגול. לא צריך ראיות. לא צריך עורך דין. צריך רק שופט מהפכני ועט.

ארגוני זכויות האדם ממשיכים לתעד את המקרים, אך עד כה לא ניראה שהלחץ הבינלאומי מעכב את המשטר בטהרן.
הוצאה להורג משטר איראני ריגול הפגנות זכויות אדם

תגובות

רגע, שקט פה מדי

דעתך חשובה - תהיו הראשונים להגיב על הכתבה