נקודה
תל אביב
שמיים בהירים
27°
ירושלים 24°
חיפה 27°
באר שבע 27°
אילת 30°
מדורים
שימושי PLUS
מחיר ההפרה

צה"ל חיסל שני מפקדי חמאס שהפרו את הפסקת האש בעזה

הבכירים - מפקד מערך הצליפה ואחראי ההנדסה בג'באליה - נהרגו בתקיפות ממוקדות לאחר שקידמו פיגועים והטמינו מטענים ליד הקו הצהוב

מיכאל לוי
מיכאל לוי
ז' תמוז התשפ"ו
צה"ל חיסל שני מפקדי חמאס שהפרו את הפסקת האש בעזה
צה"ל חיסל שני מפקדי חמאס שהפרו את הפסקת האש

בסוף השבוע ביצע צה"ל שתי תקיפות ממוקדות בצפון רצועת עזה, שבמסגרתן חוסלו שני מפקדים בכירים מארגון הטרור חמאס. שניהם פעלו בניגוד להסכם הפסקת האש, וניסו לקדם פיגועים נגד כוחות צה"ל הפרוסים בשטח.

המחבל הראשון שחוסל הוא אחמד מוניר חליל זאזא, שכיהן כאחראי ההנדסה של גדוד מערב ג'באליה במרחב העיר עזה. זאזא היה אחראי על ייצור וחלוקת אמצעי לחימה בין פלוגות הטרור, ופיקד על בניית מטענים ובתים ממולכדים. בנוסף, נשא באחריות ישירה על הלכדת בתים - פעולה שנועדה לפגוע בלוחמים הנכנסים למבנים. בתקופה האחרונה ניסה זאזא להטמין מטענים סמוך לקו הצהוב, במטרה לפגוע בלוחמי צה"ל הפועלים באזור.

בתקיפה נפרדת חוסל חסין צפדי, מפקד מערך הצליפה של חמאס בעיר עזה. צפדי היה אחראי לאורך כל חודשי הלחימה על כלל מתווי הצליפה נגד כוחות צה"ל במרחב העיר. לפי הצבא, צפדי לא עצר את פעילותו גם לאחר כניסת הפסקת האש לתוקף, והפר אותה באופן שיטתי תוך עיסוק בהכשרת מחבלים וקידום ניסיונות לביצוע מתווי צליפה חדשים. דיווחים נוספים מאשרים כי ההפרות היו עקביות ומתמשכות, ולא אירועים חד-פעמיים.

שני החיסולים מצביעים על דפוס שחוזר על עצמו מאז הפסקת האש: פעילי חמאס מנצלים את ההרגעה הכפויה כדי לשקם כוח, להכשיר לוחמים ולבנות תשתיות תקיפה חדשות, בשעה שישראל עוקבת ומגיבה במכות ממוקדות.

החיסולים חושפים גם את הפער בין ההצהרות הרשמיות של חמאס לבין המציאות בשטח. בעוד ההסכם אמור לאסור על פעילות עוינת, בכירים בארגון - ובהם זאזא וצפדי, שלא היו שחקנים שוליים אלא בעלי תפקידים מבצעיים ממשיים - המשיכו לתכנן ולהכשיר פעולות נגד כוחות ישראלים. צה"ל לא הצהיר האם מתוכננות תקיפות נוספות מהסוג הזה, אך המסר מהחיסולים ברור: פעילות נגד כוחות ישראלים בזמן הפסקת האש לא תישאר ללא תגובה.

צה"ל מסר כי כוחות פיקוד הדרום ממשיכים להיות פרוסים בשטח בהתאם להסכמות הקיימות, וימשיכו לפעול נגד כל איום מיידי הנשקף לכוחות ולמדינת ישראל.

הפעולה מגיעה על רקע שינוי מדיניות שהכריז עליו שר הביטחון: אחיזה קבועה בשטח והשמדת תשתיות מעל ומתחת לקרקע ביותר מ-60% מהרצועה. השר הביע גם תמיכה בהקמת גרעיני נח"ל בתוך עזה כמהלך שיהיה "גם צבאי וגם אזרחי".

צה"ל הבהיר כי הפעילות בצפון הרצועה תימשך כל עוד קיים איום מיידי על כוחותיו.
צהל חמאס חיסול מחבלים רצועת עזה הפסקת אש

תגובות

רגע, שקט פה מדי

דעתך חשובה - תהיו הראשונים להגיב על הכתבה