המשלחת האיראנית הבכירה עזבה את שווייץ, אך המשא ומתן בין טהרן לוושינגטון לא נעצר. מהיום החלו שיחות טכניות בין הצדדים, כאשר סגן נשיא ארה"ב ג'יי די ואנס נותר באתר הנופש בורגנשטוק בשווייץ בעוד הדיפלומטים האיראנים הבכירים חזרו הביתה.
יו"ר הפרלמנט האיראני מוחמד באקר קאליבאף ושר החוץ עבאס עראקצ'י הם שעזבו את שווייץ. מבחינת טהרן, המסר ברור: שלב הראווה הפוליטי הסתיים, עכשיו מגיע העבודה הממשית. בראש הצוות האיראני לשיחות הטכניות יעמוד סגן שר החוץ כאזם ע'ריבאבאדי, כך דיווחה סוכנות הידיעות האיראנית.
השיחות הטכניות שנפתחו היום לא הן שיחת נימוסין. על השולחן מונחות סוגיות שכל אחת מהן עלולה לפוצץ את ההסדר: מנגנוני היישום של מזכר ההבנות שנוסח בסבבים הקודמים, הקמת צוותים טכניים משותפים, הקלת הסנקציות האמריקאיות על איראן ושחרור נכסים מוקפאים של טהרן.
דובר משרד החוץ האיראני אישר כי השיחות ביום הראשון כבר עסקו בסיום המלחמה, בהקלת הסנקציות ובשחרור הנכסים המוקפאים. זהו אחד הנושאים הרגישים ביותר מבחינה אמריקאית, שכן שחרור נכסים שמשמעותו זרימת מיליארדי דולרים לטהרן הוא מהלך שמתנגדיו בארה"ב ובישראל עוקבים אחריו בדריכות.
על פי גורמים המעורים במגעים, בסבב השיחות האחרון נרשמה התקדמות במספר נושאים מרכזיים, ובהם המצב בלבנון והמתיחות סביב מצר הורמוז. המעבר לשיחות טכניות נתפס כסימן שהצדדים לא רוצים לעזוב את השולחן, אבל גם לא ממהרים לסגור עסקה לפני שמבינים מה בדיוק כתוב בה.
השאלה שתלויה מעל כל הדיונים היא אחת: האם האיראנים מגיעים לשווייץ כדי לסגור הסדר שיסיים את תוכנית הגרעין שלהם, או כדי לרכוש זמן ולהשיג הקלות כלכליות תוך שמירת היכולות הגרעיניות. ואנס, שנותר באתר, מסמל שהאמריקאים לפחות מדגישים שהם ממשיכים לקחת ברצינות את התהליך.
ישראל, שאינה שותפה לשיחות, עוקבת מהצד. כל הסדר שיגיח מבורגנשטוק יבחן בירושלים לפי קריטריון אחד פשוט: האם הוא חוסם את הדרך לנשק גרעיני איראני, או רק משהה אותה.
השיחות הטכניות צפויות להימשך בשווייץ בימים הקרובים, כאשר המבחן האמיתי יהיה האם הצוותים יצליחו לגשר על הפערים שנשארו פתוחים מהסבב הדיפלומטי הקודם.
תגובות
רגע, שקט פה מדי
דעתך חשובה - תהיו הראשונים להגיב על הכתבה