הנשיא דונלד טראמפ יצא מגדרו ביום שני כנגד איראן, שפרסמה לדבריו מידע שקרי על תוצאות השיחות בשווייץ. בסדרה של פרסומים ברשת החברתית שלו, טראמפ הכריז בשאגה: "איראן הסכימה באופן מלא ומוחלט לפיקוח גרעיני ברמה הגבוהה ביותר לנצח." הפסקה הראשונה חושפת את לב הסיפור: יש כאן שתי נרטיבים מנוגדים לחלוטין, ורק אחד מהם יכול להיות נכון.
הרקע לנפץ הזה: דובר משרד החוץ האיראני הצהיר בגלוי כי אין כל תוכנית לביקורי פקחים של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית במתקני הגרעין האיראניים שניזוקו, וכי טהרן תחליט בעצמה כיצד לנצל את הכספים שיופשרו. טראמפ קרא לזה בשמו: שקרים.
"למרות ההכחשות וההצהרות הכוזבות שלהם," כתב הנשיא, "ובצירוף התעמולה הבלתי פוסקת של התקשורת המזויפת, שעושה כל שביכולתה כדי להציג את ניצחון ארצות הברית כקטן וחסר חשיבות ככל האפשר - איראן הסכימה באופן מלא ומוחלט לבדיקות גרעין ברמה הגבוהה ביותר למשך זמן רב בעתיד, לנצח." את הנצח הוא הדגיש בשלושה סימני קריאה.
הנשיא הציב קו אדום שאפשר לאמוד בו את כובד המשקל של ההסכמה: "אלמלא היו מסכימים לכך, לא היה מתקיים משא ומתן נוסף." כלומר, לפי גרסתו, הפיקוח הגרעיני אינו אחד מפרטי ההסכם - הוא תנאי הסף לכל שיחה. בלעדיו, אין ל-וושינגטון מה לדון עם טהרן.
בהמשך ההודעות הכריז טראמפ על אחד מהפרטים הכלכליים הכי מפתיעים בהסדר: מצר הורמוז יישאר פתוח. "על בסיס זה ועל בסיס ויתורים גדולים אחרים שנעשו מצד איראן, הסכמתי לאפשר למצר הורמוז להישאר פתוח ללא מצור ימי נוסף." ביום אתמול, לדבריו, עברו דרך המצר 19 מיליון חביות נפט - שיא של כל הזמנים. בשיא מבצע "שאגת הארי" עמד מחיר חבית על 110 דולרים. כיום הוא נסחר סביב 74 דולר - ירידה חדה שמצביעה על כך שהשווקים מאמינים לטראמפ יותר מאשר לדובר האיראני.
אבל הפתיחה הזו מגיעה עם איתות אזהרה חד: "כל הספינות נותרות במקומן למקרה שיהיה צורך לחדש את המצור." הצי האמריקאי לא זז. הוא רק מוריד את הרגל מהגז - לא את האצבע מההדק. טראמפ הוסיף שתרחיש של חידוש המצור "נראה בשלב זה בלתי סביר לחלוטין", אבל גם בחר לציין אותו במפורש. מישהו בוושינגטון רוצה שטהרן תזכור שהאופציה קיימת.
הנדבך השלישי בהודעות עסק בכסף - ודווקא כאן ניכר שטראמפ בנה מנגנון שמנטרל מראש כל ויכוח עתידי. הכספים שמשרד האוצר האמריקאי משחרר לא יגיעו לידיים איראניות חופשיות. הם יופקדו בחשבון נאמנות בשליטת ארצות הברית, וישמשו לרכישת מזון וציוד רפואי בלבד, ורק מארצות הברית. "תירס, חיטה ופולי סויה מהחקלאים האמריקנים הנהדרים שלנו," ניסח הנשיא, ובמשפט אחד הפך עסקה גיאופוליטית לנאום בחירות לאזורים חקלאיים.
טראמפ ניסח גם את ההצדקה ההומניטרית: "אלה דברים שאיראן זקוקה להם נואשות. מדובר במשבר הומניטרי, ואני מרגיש שיש צורך לסייע עכשיו, לפני שיהיה מאוחר מדי." הניסוח הרגשי בולט - נשיא שבדרך כלל מדבר בניצחונות ובעסקאות פתאום מזכיר שיש עם שסובל. האם זו אמפתיה אמיתית, או ניסיון לתת כיסוי פוליטי לויתורים שיצטרך להסביר לבייסבייס שלו? כנראה שניהם.
השאלה שנותרת פתוחה היא פשוטה וקשה בו-זמנית: מי אומר אמת - טראמפ או טהרן? שתי ממשלות מציגות גרסאות הפוכות מאותן שיחות בשווייץ. ועד שיתפרסם נוסח מוסכם ומאומת, כל צד ממשיך למכור לציבור שלו את הגרסה הנוחה לו. בינתיים, הספינות האמריקאיות נשארות על עוגן - ומצר הורמוז זורם.
השיחות הבאות בין וושינגטון לטהרן צפויות להתקיים בימים הקרובים, וטראמפ הבהיר שהן יימשכו רק כל עוד איראן עומדת בתנאי הפיקוח הגרעיני שלדבריו כבר הוסכמו.
תגובות
רגע, שקט פה מדי
דעתך חשובה - תהיו הראשונים להגיב על הכתבה