ממשל טראמפ אישר לחברת הבינה המלאכותית אנתרופיק לשחרר את מודל מיתוס 5 עבור יותר מ-100 חברות וסוכנויות ממשלתיות בארה"ב. ההחלטה מגיעה לאחר שבועיים שלמים של מאבק בין החברה לבין הממשלה - שבועיים שבהם המודל היה מוקפא, הכסף לא זרם, והמהנדסים לא ישנו בשקט.
אז מה בדיוק קרה? לפני כשבועיים, הממשל הורה לאנתרופיק להשהות את הגישה למודלים מיתוס 5 ופייבל 5, בשם "ביטחון לאומי" וחוקי הגבלת יצוא. ההוראה הייתה ברורה ונוקשה: אסור לאף גורם זר - ואנחנו מדברים גם על עובדי אנתרופיק עצמם שאינם אזרחי ארה"ב - לגשת למודלים האלה. בשלב הזה חברה שהיא אחת הגדולות בתעשיית הבינה המלאכותית מצאה את עצמה עם ידיים קשורות.
שר המסחר האמריקאי הווארד לוטניק שלח מכתב לטום בראון, קצין החישוב הראשי של אנתרופיק, ובו כתב כי "קיימים מנגנונים מתאימים המאפשרים לשותפים מהימנים לגשת למודל קלוד מיתוס 5". במילים פשוטות: טוב, בסדר, מי שאנחנו סומכים עליו - יכול לגשת.
הפיתרון שהושג הוא חלקי, וזה מעניין. הגישה נפתחת רק למיתוס 5, לא לפייבל 5 שנשאר מוקפא. למה? כי מיתוס 5 שוחרר לשוק כמה ימים לפני הצו המגביל, עם מנגנוני הגנה משופרים. הרעיון היה שהמודל הזה בטוח יותר - אלא שחוקרי אבטחה הצליחו לעקוף את ההגנות האלה בקלות יחסית, וזה בדיוק מה שגרם לכל הגבלה מלכתחילה.
מעניין גם לציין שהגישה שנפתחת עכשיו כוללת גם עובדים שאינם אמריקאים בחברות המאושרות - כולל עובדי אנתרופיק עצמה שנתפסו בצו המקורי. לא מעט ממהנדסי החברה הם אנשים מרחבי העולם, אז ברור שמבחינתם ההקפאה הייתה מכה ישירה על היכולת לעבוד.
בכירים מאנתרופיק עצמם טסו לוושינגטון כדי לשבת מול אנשי הממשל ולמצוא פיתרון. אלה לא שיחות טלפון של חמש דקות - אלה דיונים ממשיים על איך מאזנים בין חדשנות טכנולוגית לבין חששות ביטחוניים אמיתיים. החברה הבהירה מוקדם יותר כי שני הצדדים "עובדים במהירות כדי לפתור את הנושא".
לא במקרה הממשל בחר דווקא את המודל הזה ודווקא את הרשימה הזו. מדובר בגופים שהממשלה מכירה, בוחנת ומאשרת - לא שחרור פתוח לכולם. זו גישה מדורגת שמנסה לתת ענף לענף הטכנולוגיה מבלי לפתוח את הדלת לרווחה לגורמים שאין עליהם פיקוח.
אנתרופיק לא מסרה תגובה רשמית עד לרגע כתיבת שורות אלה. שתיקה שגם היא אומרת משהו - החברה כנראה מעדיפה לקחת את הניצחון החלקי הזה בשקט ולא לחגוג בצהלות, כשפייבל 5 עדיין מוקפא בצד.
השאלה הגדולה שנותרת פתוחה היא מה יהיה גורלו של מודל פייבל 5, שלא נכלל כלל בהחלטה שהתקבלה ביום שישי.
תגובות
רגע, שקט פה מדי
דעתך חשובה - תהיו הראשונים להגיב על הכתבה