השיחות שתוכננו השבוע בין ושינגטון לטהרן, שהיו אמורות להתקיים בשווייץ, בוטלו. הסיבה, על פי הדיווחים, היא התחדשות הלחימה באזור. מהלך הביטול מרמז כי המסלול הדיפלומטי בין שתי המעצמות נמצא כעת בקפאון מלא.
הביטול נגרם על רקע הסלמה צבאית חדה שפרצה בין שתי המדינות בתוך שעות ספורות. בשלב הראשון, כלי טיס בלתי מאויש איראני פגע במכלית נפט במצר הורמוז. בתגובה, השלים צבא ארצות הברית בשעות הלילה גל תקיפות נגד יעדים צבאיים באיראן. ההסלמה לא עצרה שם: משמרות המהפכה האיראנים שיגרו בתגובה טילים וכלי טיס בלתי מאוישים לעבר כווית ובחריין.
מקור איראני מסר לעיתון הקטרי אל-ערבי אל-ג'דיד כי טהרן העבירה ביומיים האחרונים מסרים חריפים לצד האמריקני באמצעות מתווכים. לדבריו, הניסיון האמריקני לפתוח מסדרון חלופי במצר הורמוז, יחד עם התקיפות האחרונות, מהווים איום על עתיד מזכר ההבנות שגובש בין הצדדים. "אנו בוחנים השעיה של השיחות הטכניות עם הצד האמריקני ואי השתתפות בהן, אלא אם ייפסקו ההפרות", אמר המקור. האיום הזה קדם לביטול הרשמי של הפגישה בשווייץ, ונראה כי בסופו של דבר יצא לפועל.
הדיווח על ביטול השיחות מעלה שאלות מהותיות לגבי מצב המשא ומתן: האם מדובר בהשהייה טכנית ומוגבלת בזמן, או שמדובר בקריסה אמיתית של ערוץ הדיאלוג שהחל להתגבש בין שתי המדינות. הצד האמריקאי והצד האיראני לא פרסמו עד כה הסבר רשמי מפורט לגבי מועד חלופי לפגישה.
שווייץ שימשה כבר בעבר כמקום ניטרלי לשיחות בין גורמים שאין ביניהם יחסים דיפלומטיים ישירים. בחירת הזירה השווייצרית מעידה כי שני הצדדים ניסו לקדם ערוץ שקט, רחוק מעיני הציבור ומהלחץ הפוליטי הפנימי שמפעיל כל אחד מהם על עצמו. ביטול ברגע של הסלמה צבאית שובר את הדינמיקה הזו.
מבחינה כרונולוגית, מדובר בהחמצה משמעותית: השיחות עוצבו על רקע תקופה של מגעים מחודשים בין ושינגטון לטהרן, שהחלו לאחר שהממשל האמריקאי הביע פתיחות לדיאלוג. כעת, כשהלחימה מתלקחת מחדש, לא ברור אם המומנטום הדיפלומטי שנבנה בשבועות האחרונים ניתן לשחזור.
מי שמרוויח מהביטול הוא, לפחות בטווח הקצר, כל הצדדים הרוצים בהמשך עימות ולא בפשרה. ביטול שיחות בעקבות לחימה מייצר תקדים בעייתי: הוא מאותת שמדי פעם שיחקן צבאי יוכל לשבש את המסלול הדיפלומטי באמצעות אש. זה לא מודל שתומך ביציבות.
עד כה, לא פורסמו תגובות רשמיות מטהרן או מושינגטון לגבי כוונתן לקבוע מועד חלופי לשיחות. ההיעדר הזה של תגובה הוא עצמו מסר: כשאין מועד חלופי על השולחן, הביטול נראה פחות כדחייה טכנית ויותר כהשעיה אמיתית.
על פי הדיווחים, השיחות שבוטלו היו אמורות להתמקד בסוגיית התוכנית הגרעינית האיראנית, שהמשיכה להוות מוקד מתח מרכזי בין המעצמות. עם החידוש האחרון של הלחימה, שאלת פיקוח בינלאומי על מתקני הגרעין האיראניים חוזרת לרקע, בעוד ניהול המשבר הצבאי המיידי תופס את הבמה.
בשלב זה לא ידוע מתי, ואם בכלל, יחודשו השיחות, ואיזה מצב שדה יידרש כדי לאפשר חזרה לשולחן הדיאלוג בשווייץ.
הביטול חושף עד כמה שביר הוא המסלול הדיפלומטי בין ושינגטון לטהרן, ועד כמה קל לאירוע צבאי אחד לפוצץ שבועות של מגעים.
תגובות
רגע, שקט פה מדי
דעתך חשובה - תהיו הראשונים להגיב על הכתבה