OpenAI וברודקום חשפו היום את השבב הייעודי הראשון שלהן לבינה מלאכותית - ג'לאפנו (Jalapeño). המהלך מסמן את כניסתה הרשמית הראשונה של מפתחת ChatGPT לעולם שבבי ה-AI, ומטרתו ברורה: לצמצם את התלות הכבדה של OpenAI במעבדי אנבידיה.
השבב תוכנן כולו על ידי OpenAI ויוצר על ידי ברודקום במטה החברה באספהאב, קליפורניה. מה שמרשים במיוחד הוא לוח הזמנים: כל תהליך הפיתוח הושלם בתשעה חודשים בלבד. לשם השוואה, פיתוח שבבים מסחריים לוקח בדרך כלל שנים.
ג'לאפנו הוא שבב מסוג ASIC - כלומר מעגל משולב ייעודי למשימה מוגדרת. המומחים מסבירים שהוא פחות גמיש ממעבדי ה-GPU של אנבידיה, אך עלותו נמוכה יותר ומותאם בדיוק לצרכים של OpenAI. הבדיקות הראשוניות מראות ביצועים משופרים משמעותית לכל ואט ביחס לשבבים המתקדמים ביותר הקיימים היום בשוק.
השבב לא נועד לאמן מודלים מאפס - זה עדיין תחום של אנבידיה. הוא מיועד לשלב ה"הסקה" (inference), כלומר הרגע שבו המודל עונה לשאלות של משתמשים בפועל. כל פעם שמישהו שואל שאלה ב-ChatGPT - זה בדיוק מה שג'לאפנו אמור לעשות בצורה מהירה וחסכונית יותר.
נשיא OpenAI גרג ברוקמן הסביר את הלוגיקה מאחורי הצעד: "באמצעות תכנון עצמאי של חלקים גדולים יותר ממערך התשתיות שלנו, נוכל לספק יותר יכולות בינה מלאכותית ביעילות גבוהה יותר ולהמשיך לקדם את הבינה המלאכותית לקהל רחב יותר". ברוקמן הוסיף בהקשר נפרד שהחברה "בחנה עומסי עבודה ספציפיים שלא קיבלו מענה מספיק" ושאלה את עצמה כיצד לבנות משהו שיאיץ אותם.
השתיים מכנות את השבב "מעבד אינטליגנציה" ומגדירות אותו כמאיץ ה-AI הראשון בפלטפורמה רב-דורית שהן בונות יחד. מטרת הפלטפורמה היא להפוך את הבינה המלאכותית המתקדמת למהירה, אמינה ונגישה יותר למשתמשים רבים יותר. דגימה פיזית של השבב נמסרה ל-OpenAI עוד היום.
השווקים הגיבו בחיוב: מניית ברודקום קפצה בכ-2% לאחר ההכרזה. מניית אנבידיה, לעומת זאת, שמרה על יציבות יחסית - המשקיעים ממתינים לראות כיצד הדברים יתפתחו בשטח. מניות ברודקום עלו בכ-10% מתחילת 2026 ורשמו זינוק של פי שבעה מאז סוף 2022.
OpenAI לא לבד במסלול הזה. אמזון, גוגל, מיקרוסופט ומטא כולן כבר מפתחות שבבי AI עצמאיים. גם AMD ו-Cerebras ממשיכות לנגוס בנתחי השוק של אנבידיה. OpenAI עצמה חתמה כבר על הסכמי שבבים עם אמזון (שבבי Trainium), AMD ו-Cerebras - וזאת בנוסף לרכישות המסיביות שהיא ממשיכה לבצע מאנבידיה.
הפריסה הראשונית של ג'לאפנו מתוכננת לסוף 2026, כשהחברות שואפות להרחיב אותה בשנים שלאחר מכן - עם שאיפות שמדברות על מערכי שרתים בהיקפים שידרשו כ-10 ג'יגהוואט של חשמל. זה לא יחליף את אנבידיה מחר בבוקר, אבל הכיוון של ענף הטכנולוגיה כולו ברור.
OpenAI תבצע פריסה ראשונית של ג'לאפנו עד סוף 2026, עם תוכניות להרחבה בשנים הבאות.
תגובות
רגע, שקט פה מדי
דעתך חשובה - תהיו הראשונים להגיב על הכתבה