נקודה
תל אביב
שמיים בהירים
26°
ירושלים 23°
חיפה 28°
באר שבע 26°
אילת 28°
מדורים
שימושי PLUS

התקדמות בשיחות ארה"ב-איראן: מחירי הנפט צונחים

התקדמות במגעים בשווייץ, אך המתיחות נמשכת לאחר שטראמפ איים לתקוף באיראן. במקביל, בורסות אסיה רושמות עליות שערים

דניאל שיף
דניאל שיף
ז' תמוז התשפ"ו
התקדמות בשיחות ארה"ב-איראן: מחירי הנפט צונחים
שיחות ארה"ב-איראן בשווייץ מטלטלות את השווקים: הנפט נופל, אסיה עולה, ת"א ממתינה

שבוע מסחר חדש נפתח כשהזירה הגיאופוליטית שוב כובשת את מרכז הבמה. השיחות בין ארצות הברית לאיראן, המתקיימות בלוצרן שבשווייץ, רשמו לפי הדיווחים "התקדמות מעודדת" - ביטוי שמוסר בזהירות רבה מצד המתווכות קטאר ופקיסטן. "פסגת אגם לוצרן התנהלה באווירה חיובית וקונסטרוקטיבית. הושגה התקדמות מעודדת, לרבות הקמת מנגנון לקיום שיחות נוספות", נמסר בהודעה משותפת של שתי המדינות. אך מאחורי הניסוח הדיפלומטי המהוקצע מסתתרת תמונה מורכבת בהרבה.

השיחות התחדשו אחרי שטקס חתימה שתוכנן ליום שישי האחרון בוטל ברגע האחרון. ההסכם שנחשב עד לא מזמן כמעט סגור מתגלה כשברירי הרבה יותר. טראמפ שב ואיים שאם חיזבאללה ימשיך לתקוף את ישראל, ארצות הברית תכה באיראן שוב, ואף העלה את הרעיון להשתלט על מצר הורמוז ולגבות אגרת מעבר ממי שעובר בו. מהצד האיראני הגיעו תגובות מתריסות, ולפי חלק מהדיווחים המשלחת שקלה לעזוב את אתר השיחות כמחאה. בהמשך, המתווכות הציגו את המנגנון החדש לתיאום בין הצדדים כצעד קדימה, ושיחות הגיעו להסכמה גם על מנגנון לסיום העימותים בלבנון.

השווקים קראו את הסיטואציה בזהירות. הנפט הוא הסיפור הבולט: חבית ברנט נסחרת סביב 79 דולר, ירידה של כשני אחוזים, ו-WTI ירד גם הוא לסביבות 76 דולר לחבית. ירידת מחיר הנפט משקפת את הפחתת פרמיית הסיכון על תנועת מכליות במפרץ, אך שוק הנפט עדיין לא מתמחר הסכם מלא וסופי. חלק מהמשקיעים ממשיכים לרכוש זהב כהגנה - הזהב עולה בכ-0.5% לרמה של כ-4,177 דולר לאונקיה - מה שמעיד על כך שהחששות לא נעלמו לחלוטין.

בבורסות אסיה המגמה חיובית ברובה. מדד ניקיי היפני עולה בכ-2%, הקוספי הקוריאני מוסיף כ-1.3%, ומדד המניות של אסיה והפסיפיק בכללותו עולה בכ-1.1%, בהובלת מניות הטכנולוגיה והשבבים. בולטת בסיאול חברת SK הייניקס שמטפסת בכ-5.5%, ו-LG אלקטרוניקס זינקה ביותר מ-11% בעקבות דיווח על ביקור של מנהליה במטה חברת אנבידיה לשיחות על שיתוף פעולה בתחומי בינה מלאכותית ורובוטיקה. מנגד, הונג קונג ממשיכת לחלוש, עם ירידה של כ-1.3% במדד האנג סנג, ונתוני הצריכה החלשים של סין מכבידים. מדד החברות הסיניות בהונג קונג מתקרב לטריטוריה דובית, עם ירידה של כ-20% מהשיא שנרשם בתחילת אוקטובר.

בוול סטריט המצב מורכב יותר. החוזים על מדד דאו ג'ונס יורדים בכ-0.3%, החוזים על S&P 500 ועל הנאסד"ק יורדים בכ-0.5%. זאת לצד עלייה בתשואות האג"ח האמריקאיות לעשר שנים, שמגיעות ל-4.49%. הרקע לכך הוא החלטת הפד השבוע להותיר את הריבית ללא שינוי, אך ה-מסר שנלווה להחלטה היה ניצי, והקפיץ את הסתברות העלאת ריבית עד סוף השנה לאזור 90%. בינתיים הביטקוין עולה בכ-0.6% לסביבות 64,200 דולר, ואת'ריום מוסיף כ-1% לרמה של כ-1,736 דולר.

לבורסת תל אביב מגיע שבוע מסחר חדש לאחר יוני קשה במיוחד. מדד ת"א 35 איבד כ-7% מתחילת החודש, ות"א 125 ירד בכ-7.5%. מדד הבנקים ירד בכ-7.7%, ות"א ביטוח נפל בכ-14.5%. כל המדדים הענפיים של הבורסה איבדו גובה, והמשקיעים המקומיים מקווים שהמגמה תשתנה. הפער בין תל אביב לוול סטריט השבוע האחרון מוסבר חלקית מהסיבה שבארצות הברית ראו בהסכם עם איראן בשורה, ואילו בישראל ההסכם נתפס כסוגיה ביטחונית מורכבת, בייחוד כשהצפון ממשיך לרעוש.

גורם משמעותי נוסף הוא שער הדולר. הדולר התחזק מול השקל בכ-1.3% בשבוע החולף ונסחר סביב 2.96 שקלים. מדד הדולר העולמי טיפס מעל 100 נקודות, הרמה הגבוהה ביותר מזה למעלה משנה. שני כוחות תומכים בדולר כעת: פד ניצי שהופך את הדולר לאטרקטיבי עבור משקיעים המחפשים תשואה, ואי ודאות גיאופוליטית שהופכת את הדולר לנכס מקלט. אם התנאים ממשיכים כך, לחץ כלפי מעלה על שער הדולר-שקל יכול להמשיך.

בישראל, לעומת זאת, מדד המחירים ירד ב-0.3% בשבוע שעבר, והאינפלציה השנתית עומדת על 1.9% - במרכז יעד בנק ישראל. השוק מתמחר הורדת ריבית בהחלטה הצפויה ב-6 ביולי. עם זאת, ההתחזקות בדולר והמסר הניצי של הפד ממתנים את הסבירות להורדה של 0.5%, כיוון שאם פערי הריביות מול ארצות הברית מתרחבים ממילא, הצורך בהורדה חדה כדי לבלום את השקל פוחת. הורדה של 0.25% נראית על כן הסבירה יותר.

הנקודה המרכזית שהשוק ממתין לה היא פשוטה: האם השיחות בלוצרן יניבו הסכם מלא בתוך 60 הימים שהוסכמו, או שמא האיומים ההדדיים בין ארצות הברית לאיראן, ובראשם שאלת חיזבאללה ולבנון שאיראן מנסה לכרוך בהסכם הגרעין, יפוצצו את המו"מ. כל עוד התשובה אינה ברורה, השווקים ייסחרו על כל כותרת. תשואות האג"ח בישראל ל-10 שנים עומדות בפתיחת השבוע על 3.77%.

בתמונה הרחבה, השבוע יציב בפני המשקיעים בישראל שלושה כוחות מתחרים בו-זמנית: ההסכם השברירי עם איראן שכל הסלמה בו תכה בשווקים המקומיים, הדולר המתחזק שמשפיע על שווי ההשקעות בחו"ל, והריבית המקומית היורדת שתומכת בשוק המקומי ובלווים בריבית משתנה. ההיסטוריה של השנים האחרונות מלמדת שניסיון לתזמן כל אירוע גיאופוליטי על בסיס כותרות הוא בדרך כלל מתכון לאכזבה, אך מי שמחזיק בחשיפה לנפט, לדולר או למשכנתה משתנה יצטרך לעקוב מקרוב.

השבוע הקרוב יהיה מבחן ממשי לשאלה האם "האווירה החיובית" שמדווחות עליה קטאר ופקיסטן מחיזבאללה ומהאיומים ההדדיים - או שמא היא רק הפסקה נוספת לפני סיבוב חדש של לחצים.
שיחות ארהב איראן לוצרן נפט זהב שווקים

תגובות

רגע, שקט פה מדי

דעתך חשובה - תהיו הראשונים להגיב על הכתבה