מי שהלך לסופר בשבועות האחרונים שם לב שמשהו השתנה בקטגוריית הפירות והירקות. המחירים ירדו, ובאופן שלא ראינו הרבה זמן. אבטיח ב-1.90 שקלים, מלון ב-1.90 שקלים, שקית גזר בשקל - אלה מחירים שהיו נשמעים מוזרים לפני שנה-שנתיים. אבל הם כאן, ורשתות המזון מתחרות ביניהן כדי למשוך את הקונים.
הנתון הכי חריף שעלה מהשוואת מחירים שנערכה דרך אתר פרייסז: סל פירות וירקות ברשת רמי לוי עולה 562 שקלים, לעומת 721 שקלים ברשת ויקטורי. פער של 28 אחוז. זה לא פרוטות - זה כמעט 160 שקלים על אותם מוצרים. רמי לוי יצאה הזולה ביותר בהשוואה, ויקטורי היקרה ביותר.
אז מה גרם לירידות? יש כמה גורמים שהסתדרו יחד השנה בצורה נדירה. ראשית, היבולים החקלאיים השנה הם טובים ורבים במיוחד. להבדיל מהשנים האחרונות, שבהן חלקות שלמות נפגעו בעקבות המצב הביטחוני, השנה האדמות עבדו ביצירתיות. יש המון פירות קיץ בשוק, וכשיש הרבה סחורה - המחירים יורדים.
שנית, יש יותר עובדים זרים בחקלאות. זה לא טריוויאלי. כוח האדם בשדות השפיע ישירות על כמויות הייצור, ומשם גם על המחירים שמגיעים לצרכן. שלישית, שער הדולר. כשהשקל חזק יחסית, הייבוא נעשה זול יותר. לא כל פרי וירק שמגיע לסופר גדל בישראל - יש ייבוא גדול שמשפיע על כל השוק.
הסיבה הרביעית מעניינת יותר ממה שנראה במבט ראשון. בגלל המצב הביטחוני, יותר ישראלים נשארים בבית ולא טסים לחו"ל. זה אומר שהם קונים פה. הביקוש המקומי עלה, ורשתות המזון רוצות לנצל את זה - מה שיצר תחרות קדחתנית על הצרכן ודחף את המחירים למטה.
בשטח זה נראה כך: קישוא ב-2.90 שקלים ברמי לוי, כרוב אדום ב-3.90 שקלים במספר רשתות, שקית גזר בשקל אחד בלבד בויקטורי. מחירים כאלה לא ראינו הרבה שנים. פירות הקיץ בולטים במיוחד בתחרות הזו, ורשתות המזון מתחרות בצורה אגרסיבית על כל קילוגרם.
עם זאת, גם כשהמחירים יורדים, ההמלצה ברורה: כדאי לעשות השוואת מחירים לפני הקנייה. פער של 28 אחוז בין רשת לרשת הוא לא מעט, בקנייה שממילא מגיעה בקלות לאות כמה מאות שקלים.
הירידות בפירות ובירקות צפויות להימשך כל עוד היצע החקלאות גבוה ושער הדולר תומך בייבוא זול - אך המומחים מציינים שהתמונה עשויה להשתנות לקראת סוף הקיץ.
תגובות
רגע, שקט פה מדי
דעתך חשובה - תהיו הראשונים להגיב על הכתבה